pseudolog(i)ca phantastica

Wed Jul 25 00:18:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:03 23-07-2001, H. van Meeteren wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat vind ik tamelijk voorbarig van die psychiater.
Een psychiater zou zich van uitspraken over het ziektebeeld
van een persoon dienen te onthouden zolang hij de patient
niet heeft gezien, lijkt me.

>Of het nou pseudologica of pseudologia is, ze lijst aan waanideeën. De

Dat mevrouw Singh Varma aan waanideeen lijdt staat niet
vast. Het zou ook kunnen zijn dat ze de hele geschiedenis
heeft verzonnen, en toneel speelt.

>vraag is of dit helemaal waar is. Het lijkt ook ernstig op welbewuste
>tactiek. Dus nix wanen. Heel doordachte acties. Het toneelspel met de

Ja hoor eens, wat is het nou? Wel of geen wanen?

>rolstoel in de kamer (als het waar is dat er geen ziekte is), de

Dat staat nu juist niet vast.
Het is bovendien allemaal wat minder zwart/wit dan u hier zo
stelt. Iemand kan lichamelijk niets mankeren en toch niet in
staat zijn te lopen bijvoorbeeld. Dit werd in de tijd van
Freud wel conversiehysterie genoemd.

>afscheidsgesprekken, de interviews (Trouw en Opzij), het lijken allen
>weldoordachte, goed getimede, bijna strategisch onderlegde acties geweest.
>Zo waanzinnig was dat dus niet.

Dat lijkt misschien wel zo, maar dat hoeft helemaal niet zo
te zijn. Het is mogelijk dat mevrouw Singh Varma werkelijk
ziek is maar de aard van haar ziekte (Aids?) niet wenst te
openbaren.
Het is ook mogelijk dat zij werkelijk meent ernstig lichamelijk
ziek te zijn. Dit geloof kan zelfs gepaard gaan met
verschijnselen die duiden op een lichamelijke ziekte.
Zelfs professionals hebben weleens moeite met een juiste
diagnose hier; er bestaat een aanzienlijke wisselwerking
tussen het lichaam en de geest.

>Mijn geachte broer kan dan wel vinden dat Varma een pati:ënt is, en dus
>zielig en slachtoffer, maar daarmee ontneemt hij haar de
>verantwoordelijklheid voor haar daden.

Nee, dat doet hij niet.
Het is in ons land zo dat men in bepaalde gevallen niet
toerekeningsvatbaar wordt geacht. Het is niet de psychiater
die daarover beslist. Een psychiater stelt slechts een
diagnose - bij voorkeur na gedegen onderzoek.

>Dat ze pathetisch is en hulp nodig heeft dat ben ik met hem eens. Maar haar

Waaruit blijkt eigenlijk dat mevrouw Singh Varma pathetisch
is? Misschien lijdt ze werkelijk aan een lichamelijke ziekte.
U kunt dat op grond van de gebrekkige kennis die u thans
heeft niet uitsluiten. Uw broer ook niet.

>de eigen handelingsbekwaamheid ontnemen, en daarmee haar
>verantwoordelijkheid, bestrijd ik.  Daarom de de term
>pseudologica.

Met alle respect, maar het lijkt nu wel alsof u de term
'pseudologica' heeft verzonnen.
'Pseudologica phantastica' is echter een bestaande term,
al gebruikt men meestal de term 'pseudologia fantastica'.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl