Olij lijmt de breuk met GroenLinks

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 24 18:30:24 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Parool webdienst wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste D66 discussielijst ,

 http://www.parool.nl/995218974820.html#top
Met de volgende inhoud:

"
         Olij lijmt de breuk met GroenLinks
                                              MARIEKE MONDEN
          AMSTERDAM - GroenLinks is in een volgend college van b. en w.
          weer welkom, stelt PvdA-afdelingsvoorzitter Bouwe Olij.
          GroenLinks stapte onlangs na maandenlange spanningen uit het
          huidige college. Olij ziet desondanks mogelijkheden voor een
          progressieve coalitie, zonder de VVD.
          Ook fractievoorzitter Maarten van Poelgeest van GroenLinks is
          enthousiast.
          De gemeenteraadsverkiezingen zijn weliswaar pas in maart
volgend
          jaar, maar Olij vindt dat nu de bouwstenen moeten worden
gelegd voor
          een nieuwe samenwerking: ''Ik wil de politiek weer spannend en
          geloofwaardig maken. Dat kan door voor de verkiezingen al uit
te
          spreken welke coalitie je voorkeur heeft.'' Olij, die zich
eerder kandidaat
          stelde voor het landelijk voorzitterschap van de PvdA, wil in
de
          volgende periode overigens raadslid of wethouder worden.
          GroenLinks stapte dit voorjaar uit het college vanwege
aanhoudende
          kritiek van vooral coalitiepartner VVD op het beleid van
wethouder
          Frank Köhler. Een voortzetting van de huidige coalitie van
PvdA, D66
          en VVD is voor Olij allerminst vanzelfsprekend: ''Mijn hart
zit links, dus
          voor mij heeft samenwerking met GroenLinks de voorkeur,
ondanks wat
          er is gebeurd. In heel veel stadsdelen besturen GroenLinks en
de PvdA
          samen, waarom zou dat in het gemeentebestuur opeens niet meer
          kunnen?''
          Hij wil na de zomer een gesprek tussen alle hoofdrolspelers
van PvdA
          en GroenLinks om de lucht te klaren.
          De woorden van Olij vallen goed bij Van Poelgeest. ''De PvdA
is
          natuurlijk aan zet,'' zegt hij. ''Ik heb niet zo veel zin
smekend op de
          deurmat te gaan liggen in de hoop dat wij mee mogen doen.''
Maar als
          de PvdA werkelijk een progressief college wil, dan kan ze op
GroenLinks
          rekenen. Een nieuwe brede coalitie, zoals de afgelopen jaren,
lijkt hem
          'onwaarschijnlijk', maar hij vormt 'graag' een college met de
PvdA.
          Na de verkiezingen kan de gemeente met minder wethouders toe,
          omdat het bestuur van de binnenstad overgaat naar het nieuwe
          stadsdeel.
          Dat vormt volgens Bouwe Olij een goede aanleiding om slechts
met
          twee partijen verder te regeren: ''Dat is ook interessant voor
het
          politieke debat. Dan valt er weer iets te kiezen. De kritiek
op vier
          partijen in een college was, dat het één pot nat was.''
          Van Poelgeest zegt het 'fijn' te vinden als ook een derde
partij een
          wethouder zou leveren. De keuze tussen kandidaten SP en CDA
wil hij
          nog niet maken.

© Het Parool, 16-7-2001
"