aandacht-vragerij

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jul 20 15:31:10 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:44 20-07-2001 Friday, Henk van Lingen wrote:
>  Wellicht vind je de hele idee van persfocus verwerpelijk
>   maar wat is dan een effectieve manier om je zaak onder het voetlicht
>   brengen? De kiezer leest de krant, niet de handelingen van de kamer.
>   Zijn niet juist zij die niet onzacht de molen hebben ontmoet gehandicapt?
>
>   Ik hoor graag de alternatieven...

Dank voor je serieuze reactie. Je hebt gelijk wanneer je stelt dat de media
een belangrijk informatie-kanaal zijn voor politici. Ze moeten hun
standpunten, hun beleid, de achtergronden van hun stellingnamen en de
overwegingen waarlangs tot wetsvoorstellen wordt gekomen aan den volke
presenteren. daarvoor zijn de media het uitgelezen middel. Maar daar heb ik
het niet over. Ik heb het over kleine zielen die als persóón in stede van
als mede-wetgever in de aandcht komen. De aandachtshongerige drommels die
in spelletjesprogramma's menen te moeten plaatsnemen, die het vragenuurtje
misbruiken om zélf in de spotlight te komen, die hun sexuele geaardheid,
hun uitgaanspatronen, hun vakantiebestemmingen en hun eetgewoonten menen te
moeten etaleren aan het volk. Melkert die een kookboek schijft. Boris
Dittrich die koketteert met zijn homosexualiteit. Wiegel die zijn
achtertuin moeten laten zien. Brinkman die een shuffle maakt.
Diepte-interviews over het zieleleven van een staatssecretaris. Hebben deze
privé-onderwerpen iets te maken met hun democratische opdracht? Neen,
natuurlijk niet. Het interesseert me als burger werkelijk geen moer welk
merk onderbroek de minister draagt. Ik wil weten waarom hij/zij tot een
bepaald standpunt komt. Ik heb het dus over amerikanisering, over
glamourisereing, over het steeds oppervlakkiger worden van de
nieuwsvoorziening (met name in deze komkommertijd, mind you). De egootjes
die ziekelijk om aandacht vragen en de media die daar weer brood in zien,
het is een samenspel die de democratie eerder schaadt dan verstevigt.

Hein Westerouen van Meeteren

*Conflictbemiddeling/Mediation (NMI)
*Opleiding/Coaching
*Organisatie-advies/Consult