'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 10 00:52:48 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert:
>
> Welk "onderhavige geval" ?

Het Friese, maar het maakt op zichzelf ook niet zoveel uit.
Punt is dat er ook in de toelichting (Cohen heeft destijds geantwoord
dat iedere gemeente minstens twee ambtenaren moet hebben en als er
gewetensbezwaren zijn....) er dus sprake moet zijn van
"gewetensbezwaren".

Derhalve, wat valt onder de noemer "gewetensbezwaar" en wie toetst dit,
en tegen welke achtergrond.

> [...]
> Raad van de Gemeente Nijmegen zond hierover, nog voor dat in Leeuwarden dit
> begon te spelen.
>
> Het ging mij hierom:
> Als christen kan je je nu niet meer laten beëdigen als ambtenaar van de
> burgerlijke stand, althans zoals het College van B&W in Nijmegen het nu
> uitvoert. Wat een mogelijkheid is (en dat was ook toegezegd aan RPF/GPV) dat
> er een aantal ambtenaren (minimaal 1) is die *alle* huwelijke sluiten, maar
> dat ambtenaren die niet willen dat niet verplicht wordt en dat deze dus ook

Ik begrijp niet waarom een aantal ambtenaren (minimaal 1) moeten
opdraaien voor ambtenaren die "niet willen" en waarom de overheid die in
dienst zou moeten/willen hebben.
"Niet willen" staat hier gelijk met werkweigering m.i.

> Voor christenen *is* dit een ernstige zaak. Zie Leviticus 18:22.

Geen idee of een dergelijke motivering stand houdt.

Op basis van wat ik hier;
http://www.holyfemales.myweb.nl/bijbelonderzoek/bijbel2.htm
gelezen heb zie ik daar geen grond toe.

Aan de andere kant zie ik ook niet in waarom alle christenen zich in
dezelfde mate zich aan het "geschrevene" gelegen zouden moeten laten
liggen in hun dagelijkse handelen.

Wat mij betreft is het hebben van een gewetensbezwaar individueel en
behoeft beoordeling en erkening.

Henk Elegeert