'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Mon Jul 9 17:37:50 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert:
>Voor zover ik het tot nog toe heb kunnen volgen is er van een echt
>"gewetensbezwaar" in het onderhavige geval geen enkele sprake. Er kan en
>mag derhalve dan ook geen beroep worden gedaan op "gewetensbezwaar".

Welk "onderhavige geval" ?

Ik ben deze discussie begonnen n.a.v. een brief die ik met anderen aan de
Raad van de Gemeente Nijmegen zond hierover, nog voor dat in Leeuwarden dit
begon te spelen.

Het ging mij hierom:
Als christen kan je je nu niet meer laten beëdigen als ambtenaar van de
burgerlijke stand, althans zoals het College van B&W in Nijmegen het nu
uitvoert. Wat een mogelijkheid is (en dat was ook toegezegd aan RPF/GPV) dat
er een aantal ambtenaren (minimaal 1) is die *alle* huwelijke sluiten, maar
dat ambtenaren die niet willen dat niet verplicht wordt en dat deze dus ook
in dienst kunnen zijn.

>Een beroep doen op gewetensbezwaar is een ernstige zaak en niet een die
>lichtzinnig kan of moet worden opgevat. Daaraan toegeven zou in dit
>geval een ernstige uitholling inhouden van het begrip gewetensbezwaar.

Voor christenen *is* dit een ernstige zaak. Zie Leviticus 18:22.

Met vriendelijke D66-groet,
Ramon Barends