'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Sat Jul 7 01:11:06 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

KNIP
> Gewetensbezwaren horen niet thuis bij het vak van ambtenaar, een ambtenaar
> moet zonder aanziens des persoons zijn of haar vak uitvoeren. Bij de
> overheid is dit cruciaal omdat de overheid nu eenmaal het monopolie heeft
> op bepaalde diensten, waaronder het huwelijk. Wanneer een ambtenaar
> vanwege gewetensbezwaren zijn of haar vak niet volledig kan uitvoeren moet
> deze een ander vak kiezen, zeker wanneer gewetensbezwaren raken aan het
> uitvoeren van dergelijke wettelijke taken.
KNIP

Hoe waar de rest van de opmerkingen ook moge zijn, dit vind ik niet juist. Ik
ben als ambtenaar ook nog een mens met een eigen overtuiging en die wordt met
het bovenstaande gewoonweg de goot ingekieperd. Ik ben geen slaafje dat braaf de
wetten uitvoert. Dat zou niet eens kunnen, gezien de grote
interpretatieverschillen. En waarom laten we dat trouwen dan nog gebeuren door
mensen, dat kan een computer tenslotte ook.
Daarnaast lijkt het in dit geval een prima uitgangspunt, maar wat nu als de wet
of de opdracht verkeerd is? Ik noem u een dwarsstraat: "Ach, maak effe een
uitdraai van alle Isrealiers/Palestijnen in onze gemeente." De overheid heeft
het monopolie op het registeren van persoongegevens, de registratie gebeurt in
het GBA, en zo'n opdracht zou je niet op zijn minst in twijfel mogen trekken?
Kom nou.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels