de digitaalloze wethouder

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Jul 6 23:15:05 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Sterker: het is een voorbeeld van de terreur die is uitgegaan, en nog
> steeds uitgaat, van de snelle ICT-jongens. Die geven de "digibeten" het
> gevoel niet meer mee te kunnen komen met "het vak".  De ophemeling en de
> mythologisering van hun eigen beroepje (meestal reeds te beheersen met
> LBO-niveau) oefenen op vele mensen een grote mate van druk uit. Deze
> wethouder had gewoon moeten aanblijven. In een uurtje is hem uit te leggen
> hoe email werkt.

Beste Hein,

Natuurlijk heb je hier voor een groot deel gelijk in, de hype die
gecreeerd is rondom ICT neemt af en toe rare vormen aan. Het is voor
oudere werknemers soms een probleem, zij werken al langdurig (kijken
wellicht uit naar hun pensioen) en hebben tijdens dat werkzame leven al
vaak moeten veranderen doordat nieuwe technieken andere eisen aan ze
stelden. Veel van deze werknemers hebben het idee dat het werken met
computers erg moeilijk is en dat het veel tijd kost om het te leren. Dat
staat sommige mensen tegen en daarom krijg je dit soort berichten.

Die wethouder zal het dan wellicht ook gezellig vinden wanneer jij een
uurtje langskomt maar de kans dat hij die uitleg over email wil is
minimaal. De argwaan ten opzichte van veranderingen is waarschijnlijk te
groot om hem over de streep te trekken (emigratie van een dochter of
kleinkind naar Australië zou wellicht helpen). Vanuit de ICT is te vaak en
te veel de nadruk gelegd op alle mogelijkheden zonder daarbij echt na te
denken over het betrekken van die mensen die op dit gebied geen voorlopers
zijn. ICT richt zich op de massa die makkelijk te beinvloeden is, niet op
de relatief kleine groep waar toch weinig te halen valt.

Ik denk dan ook dat het meer een kwestie is van goede voorlichting en het
noemen van heldere voordelen zoals Henk in een mailtje deed. Wanneer dan
ook de diverse software bedrijven eens gaan kijken naar gebruiksgemak in
de zin van eenvoud in plaats van kwantitatieve functionaliteit zijn we al
een heel end.

Uiteindelijk kun je mensen niet verplichten maar op een of andere manier
moet je wel proberen mensen zo ver mogelijk mee te krijgen om digibeten
niet teveel achterstand op te laten lopen. Want om maar eens een ICT term
te gebruiken, het gaat steeds verder en het gaat echt niet meer weg. Ook
in de tijd dat de telefoon in opkomst kwam was er veel argwaan, ook toen
had men oplossingen kunnen bedenken om mensen dat werk uit handen te nemen
(zoals je een mailtje kunt uitprinten kun je ook vertellen wat iemand
heeft gezegd of het hem/haar in een brief laten schrijven). Het is echter
nu niet echt gebruikelijk dat iemand weigert om een telefoontje te
beantwoorden en zo is het over een paar jaar ook met email.

Marc-Jan Ahne