Bombardementen Kosovo

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jul 5 17:21:57 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Je zult het natuurlijk niet graag van mijn pc horen - maar je hebt wel
gelijk waar het gaat om Latijns-Amerikaanse landen. De ongelijkheid brengt
de USA ertoe voorlopig tegen de oprichting van dat algemene internationale
strafrechtshof in Den Haag te zijn. Overigens vind ik wel dat je een paar
maatstaven moet aanleggen, zo van: schaadde een politicus, militair of
zakenman (ook) de mensenrechten in zijn eigen natie? gaf zij of hij
bewijsbaar leiding aan georganiseerde massamoord of structurele
vernietiging? e.d. En dan denk ik dat de USA er in veel gevallen waar ze
niet direct de Mariniers of openlijk de CIA hebben ingezet eruit zullen
springen. De strategie van de USA is meestal om locale grootheden het vuile
werk te laten doen. Okay, dat is de macht van het geld. Maar ja, dat laatste
is ook geaccepteerd bij de ontvoering van Slobodan Milosevitch naar het
Tribunaal in Den Haag.

Dus mogelijk in enkele Latijnse cases zal een aansprakelijkheid van
US-leiders mogelijk zijn: toelaten van de individuele moord op die Chileense
minister van buitenlandse zaken na de coup van Pinochet bijv. Of de inval in
Granada, als we ons beperken tot nog levende (ex-)leiders.

Kortom, je eis van een universele behandeling van leiders lijkt me prima,
maar beperkt. Je kunt niet alles via jurrristen afhandelen, machtsvorming en
publieke opinie zijn toch doorslaggevender.

Henk Vreekamp, Utrecht

At 13:29 4-07-01 +0200, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66