Vlaanderen krijgt rechtstreeks gekozen burgemeesters

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jul 5 06:51:34 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wat bedoel je precies met een "positie op Europees niveau"?

Op
http://www.vanderlaan.net/txt/dbbv.cfm/C7606FAE-F655-4539-8658608CA9A806DA
staat,
"
De huidige moeizame toegang tot informatie werkt in het nadeel van de
minder
kapitaalkrachtige lobby´s. Die hebben eenvoudig de menskracht niet om
alle relevante
beleidsdocumenten langs informele weg te ontfutselen aan het ambtelijk
apparaat. Zo worden
bijvoorbeeld de Europese milieuorganisaties, die samen enkele tientallen
vertegenwoordigers
hebben in Brussel, op achterstand gezet ten opzichte van het
bedrijfsleven, dat duizenden
professionele lobbyisten voor zich heeft werken. De Europese democratie
is gediend met een
geïnformeerd, pluriform en luidruchtig maatschappelijk middenveld.
"

en sluit aan bij mijn opvattingen/ervaringen.
Met een "positie" bedoel ik dat elke burger in staat zou moeten kunnen
worden gesteld om op elk terrein waar zijn/haar interesse/kennis ligt
deel te kunnen nemen aan het beleidsvoorbereiding danwel
beleidsimplementatie.
Daarvoor is nodig een (pro)-actieve overheid die ook relevante vooraf
informatie beschikbaar stelt.

Dat zou het voor de burger mogelijk maken actief te participeren en
krijgt de burger meer zicht op/in de werk/handelwijze van de overheden,
die daardoor transparanter zullen worden.

Dat gaat verder dan het achteraf verkrijgen van relevante informatie,
welke men ook nog actief moet zien te verkrijgen.

Ik kan mij thans niet aan de indruk onttrekken dat veel
samenwerkingsvormen voor de burger volstrekt onzichtbaar worden, zeker
ook gezien de toename van het aantal netwerken.
In die samenwerkingsvormen lijken de diverse overheden zichzelf in
toenemende mate de democratische controles toe te willen wijzen, en
buiten het bereik van de burger.

"
De besluiten van de Europese Unie zouden voortaan "in zo groot mogelijke
openheid en zo
dicht mogelijk bij de burgers" worden genomen, zo beloofden de leiders
van de EU-landen in
het Verdrag van Amsterdam. Zij introduceerden daartoe het 'recht op
toegang tot
documenten'. De voorliggende EuroWOB maakt de belofte van open bestuur
tot een farce.
Een meerderheid van de lidstaten in de Raad van Ministers ziet de
toegang tot informatie nog
steeds niet als een recht, maar als een gunst. Het Europees Parlement
mag zich niet tot
medeplichtige maken van deze achterkamertjespolitiek.
"

Een actief betrokken burger zou (zoals steeds genoemd) Europa en de
burger samen kunnen brengen, maar daar uit moet de burger ook werkelijk
betekenis kunnen halen.

> P.S.: In het rijtje Belgische verworvenheden was ik trouwens de
> euthanasiewetgeving die nu ook bijna voltooid is nog vergeten te
> noemen.

Nu sta ik zelfs in dubio. ;)

Henk Elegeert