FW: meevaller 8 miljard

Guillaume guillaume at RAKETNET.NL
Wed Jul 4 14:25:23 CEST 2001

Beste Remco en Allen;

Bedankt voor de reactie, maar volgens mij zitten er een paar argumentatie-
en denk missers in je schrijfsel;
Vermogen (of verschillen erin) en sociale onrust zijn twee zaken die in het
westen niet met elkaar in verbinding zijn te brengen. Ik kan me voorstellen
dat als je in Bangladesh een door corruptie verkregen vermogen hebt, dat je
dan een zekere sociale onrust kunt veroorzaken, maar zelfs dat is
onafhankelijk van meer of minder dan een milliard. Ook loonmateging is hier
geen argument want een milliard aan vermogen is dus zelden of nooit
verworven door aan de lopende band te gaan staan. Er is in Nederland nu
eenmaal een onderscheid tussen mensen met een regulier inkomen (lees
salaris) en een inkomen gebaseerd op ondernemerschap. Ik zou dit geen
ongebreidelde individuele verrijking willen noemen omdat er vaak
verschillende generaties nodig zijn om uberhaubt zo'n inkomen te vergaren.
(uitzonderingen daargelaten)
Waar ik me eigenlijk nog het meest aan stoor in jouw argumentatie is de
relatie die je legt tussen een vermogen van meer dan een milliard en de dan
onoverkomelijke "Geestelijke Verstoring". Die vergelijking gaat ervaan uit
dat de grens van een Milliard aan vermogen een diagnostisch criterium is
voor het al dan niet hebben van een psychisch probleem. Lees je DSM er eens
op na en je zult merken dat dat niet zo is! Bovendien; dat jij een dergelijk
inkomen niet kunt bevatten mag geen aanleiding zijn om mensen die dat wel
kunnen te bestempelen als "geestelijk niet helemaal bijdetijd". Alsof ons
Koningklijk Huis (volgens jou in die categorie) bestaat uit een verzameling
geestelijk verstoorde mensen met persoonlijkheidgebreken (zoals
Narcistische, Bordline, Psychosen, etc..) die profiteren van
gemeenschappelijk geschapen welvaart. Zo ken ik er nog wel een paar! Ik denk
dat je moet uitkijken met dit soort vergelijkingen. Het doet geen recht aan
mensen die werkelijk hebben te lijden van persoonlijkheidsstoornissen en het
doet geen recht aan mensen die hard hebben gewerkt voor een dergelijk
vermogen

Ergo;
1. Ongelijk verdeelt vermogen zorgt alleen voor sociale onrust als er sprake
is van criminele handelingen wat impliceerd dat de criminele handelingen
zorgen voor de sociale onrust en niet het vermogen;
2. Vermogen van boven een milliard is wel degelijk te bevatten, behalve door
mensen die hier niet naar toe hebben kunnen groeien; persoonlijke
stabiliteit en evenwicht is hier een voorwaarde voor
3. Mensen die die persoonlijke stabiliteit niet hebben zullen zeer
waarschijnlijk ook nooit zo'n vermogen op kunnen bouwen of te beheren
4. geld en psychische aandoeningen twee zaken zijn die niets met elkaar van
doen hebben

Met groet, Guillaume