FW: meevaller 8 miljard

Guillaume guillaume at RAKETNET.NL
Tue Jul 3 18:46:34 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Original Message-----
From: Guillaume [mailto:guillaume at raketnet.nl]
Sent: Tuesday, July 03, 2001 12:51 PM
To: Henk Elegeert
Subject: RE: meevaller 8 miljard

Allen,

Eigenlijk vindt ik dit een beeeetje een vreemde discussie. 30% meer inkomen
per jaar voor topmanagers vind ook ik een beetje veel van het goede. Maar nu
gaan we het hebben over vermogen; hoeveel iemand koud op zijn balans heeft
staan. Ik kan mezelf niet onttrekken aan de indruk dat hier het princiepe
geldt: alles dat boven het maaiveld uitkomt wordt neergemaaid. Want waar leg
je de grens aan iemands vermogen? een millard? Over tien jaar vijfhonderd
millioen? En wordt dan ook cognitief vermogen extra belast: iedereen met een
IQ van 145 en meer een stukje hersens inleveren?
Ik vind het niet meer als normaal dat zelf verworven of eventueel ge-erft
vermogen, waarvoor op een gezonde manier is gewerkt, ook behouden mag
worden. Welliswaar op een normale manier belast maar desondanks gewoon
behouden. Want is het niet zo dat veel mensen met grote vermogens toch
verantwoordelijk zijn voor een groot gedeelte van de Nederlandse economische
voorspoed? (voor de onkundigen een paar voorbeelden: Heineken, Phillips,
Rothschild, van Bommel, etc., etc..