'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 3 17:53:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Herman, Andor en anderen,
>
> Ja, dat vind ik echt. Boris Dittrich heeft overigens in een mail van rond
> januari jl. aan mij geschreven dat ambtenaren v.d. burgerlijke stand niet
> verplicht zouden worden e.e.a. uit te voeren.

Boris doet ditmaal onterecht beroep op een mogelijkheid die ambtenaren
gegund zou kunnen worden.
Ik ben het eens met Andor Admiraal.
"Ambtenaren horen hun werk te doen zonder aanziens des persoons".

Op dit onderwerp een appel kunnen doen op gewetensbezwaren vind ik
onjuist.
Andor Admiraal somt een aantal situaties op die ook daarvoor in
aanmerking zouden kunnen komen en maakt daarmee duidelijk dat het in
feite op deze wijze onuitvoerbaar is. Een beroep doen op gewetensbezwaar
past men niet lichtvoetig toe. Daar dienen gronden voor aanwezig te zijn
die een duidelijke afweging tussen het persoonlijke- en het algemene
belang zichtbaar kunnen maken. Die acht ik hier voor een ambtenaar op
dit punt niet aanwezig.

Biedt, ook juist het beroep van ambtenaar je niet de mogelijkheid met
alle mensen in contact te komen?

> Er zou een *pragmatische*
> oplossing gezocht moeten worden in deze. Zeer des D66 !

Een "pragmatisme oplossing" met ernstige consequenties voor het
ambtenarenapparaat en een die onnodige kosten en rol- of taakverwarring
met zich mee brengt.

Henk Elegeert