Bombardementen Kosovo

Jan Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Sun Jul 1 15:32:08 CEST 2001

 Nog even een toevoeging aan eerdere mailtjes. Het stemgedrag en politieke opstelling van de meeste Kosovo-albanezen en trouwens ook van de meerderheid van de Bosnische/slavischtalige moslims is ook interessant en wordt zelden genoemd. De aandacht gaat meestal uit naar de opstelling van een meerderheid van het Servische/klein-Joegoslavische volk.
 Het interssante is dat de meerderheid van de albanezen in Kosovo heel lang in overgrote meerderheid de pacifistische en naar een oplossing met de Serviers strevende Rugova hebben gesteund en dat zelfs na het vertrek van de Servische militairen in Kosovo weer hebben gedaan. Niks groot-Albanie.
 Volgens mijn informatie heeft de dominante partij van de Bosnische moslims ook nooit ideeen als een etnisch zuivere moslimstaat nagestreefd. Latere excessen zoals van Nasr Oric zijn dan volgens mij ook meer te zien als reacties op eerdere grootschalige Servische excessen in Oost-Bosnie en bijv. Prijedor (die overigens na eerdere geruchten dat ook met de beelden van interneringskampen in het begin van de Bosnische oorlog was gemanipuleerd, ook wel degelijk waar bleken, er zijn zelfs veroordelingen voor geweest in Den Haag).