Opschudding II

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Jan 30 16:09:30 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Blijf dan voor dat poepje staan, en slik hem niet
> meteen in, zou ik
> zeggen...

Helemaal eens. Ik betreur De Milliano's aftocht dan ook. Maar daarmee blijft
de nasmaak van de politieke reacties hetzelfde. En dat is een bittere.

> Come on, zeg, die actie deugde ook niet. Het wás het stelen
> van een CDA
> zetel, daar kun je toch niet omheen? Wat de man had moeten
> doen is dit: zijn
> éénmansfractie de "CDA (A)" fractie noemen (A=Alternatief).
> Zeggen dat jij
> de ware CDA-er bent, dat je het CDA verkiezingsprogramma
> wèrkelijk serieus
> neemt en de andere CDA-fractie (de officiële) constant zal blijven
> herinneren aan de oorspronkelijke lijn.

Dat had hij inderdaad beter moeten communiceren, maar in feite heeft hij het
wel gezegd:

'Ik stelde mij beschikbaar als kandidaat voor het CDA, omdat het
verkiezingsprogramma van die partij aansloot bij mijn maatschappelijke
opvattingen. Na een Kamerlidmaatschap van een half jaar verliet ik
gedesillusioneerd het CDA en stapte ik op uit de Kamer. Ik kon en wilde niet
leven met de groeiende discrepantie tussen het CDA verkiezingsprogramma en
de CDA praktijk. Ik heb vervolgens ook mijn lidmaatschap van de partij
opgezegd.'

In een interview in de Volkskrant heeft hij verder verklaard dat hij nog
steeds achter het CDA verkiezingsprogramma staat.

Dat de media dit argument nauwelijks oppikte en alleen de op de man gerichte
aanvallen van de andere actoren naar voren bracht is veelzeggend. Maar
inderdaad, niet erg sterk van De Milliano.

Kijk, dán stond ie
> sterker (had ie
> eigenlijk moeten doen toen ie over de kwestie van de
> Bosnische vluchtelingen
> struikelde).

Eens.

> Hoop Scheffer
> hebben gehaald?
>
> Dat is uit te rekenen

Dat mag je me uitleggen. En ik zal je vast melden dat ik het aantal stemmen
op het CDA min de voorkeursstemmen op De Milliano en Bijleveld te simpel
vind.

> 'links/rechts'-verhouding
> er in
>
> Leg uit....

Ik hecht sterk aan de boodschap van een partij tijdens de
verkiezingscampagne. Die moet eerlijk en helder zijn. Zowel in het
verkiezingsprogramma als via de gepresenteerde personen op de lijst. Als je
vervolgens als partij na de verkiezingen die boodschap verloochent pleeg je
m.i. kiezersbedrog en zetelroof. Een zetel is je namelijk gegeven door de
burgers. En ik vind het 'roof' als je de zetel verkrijgt met een valse
boodschap.

> Wanneer gaan wij van D66 dan eens aan de slag? Er is een
> wereld te winnen en
> een partij te verliezen. PvdA wordt wakker, CDA wordt wakker,
> wanneer wij?
> Of gaan we alles verliezen aan LN en de rest? Come on...het
> wordt tijd voor
> een opschudding II......................

Ik onderschrijf deze oproep van harte. Maar de overwegend afkeurende
reacties op de actie van De Milliano, ook binnen D66, geeft mij weinig hoop
dat het ook werkelijk te realiseren is. Het is de oude tegenstelling tussen
het commiteren aan de bestaande politieke cultuur om je idealen te
verwezenlijken en het tegelijkertijd willen doorbreken van die cultuur. Het
zou leuk zijn als het zo lukt. En als je een roze bril opzet kun je de
eerste stappen op weg naar een burgemeesterverkiezing en het referendum
weldegelijk als succes betitelen. Maar het heeft desondanks wel geleid tot
een onherkenbaar profiel en een loosers-imago.

Het zou goed zijn om op weg naar de volgende verkiezingen de opstelling van
een Leefbaar Utrecht en de inhoud van D66 te combineren? Ideetje, start nu
alvast met een open registratie van D66-sympathisanten die straks de lijst
mogen samenstellen.

Groeten,
Mark.

Mark Giebels