No subject

Mon Jan 29 11:30:41 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De Milliano telt z'n zegeningen

Bron:  Ieder-Mens-telt
Datum: 28 januari 2001

VERKLARING

Heden heb ik per brief medegedeeld aan de voorzitter van de Tweede Kamer, dat
ik afzie van mijn beediging als Kamerlid. Ik heb mij ernstig beraden en ben
tot de conclusie gekomen, dat ik onder de huidige omstandigheden niet in
staat ben de zaak waarvoor ik sta te dienen.

Vrijdag 19 januari kondigde ik mijn terugkeer in de Tweede Kamer aan op een
persconferentie te Rotterdam. Ik wilde met mijn onafhankelijke stem in het
parlement pleitbezorger zijn voor een andere kijk op urgente maatschappelijke
thema's. In het bijzonder wilde ik als arts aandacht vragen voor de negatieve
invloed van de huidige internationale economische orde op bijvoorbeeld de
betaalbaarheid van levensreddende medicijnen voor miljoenen mensen in de
Derde wereld. En voor het feit dat in Nederland de kwaliteit van zorg door
meer dan geld en efficientie wordt bepaald. Ook hoopte ik met mijn stap bij
te dragen aan de overbrugging van de kloof tussen burgers en
volksvertegenwoordigers.

Ik was er mij van bewust, dat deze ongebruikelijke stap kritiek zou
uitlokken. Niettemin meende ik dat er voldoende inhoudelijke argumenten waren
om gebruik te maken van mijn wettelijke recht op de vrijgekomen zetel. Sinds
de persconferentie is er een golf van kritische en afwijzende commentaren
ontstaan. Ik had windkracht 8 verwacht; het werd windkracht 12.

Terugkijkend stel ik vast, dat voornamelijk de procedurele controverse rond
de zetel, geldkwesties en machtsvragen de discussie hebben gedomineerd. Mijn
inhoudelijke motieven zijn hierbij op de achtergrond komen te staan. Het
beeld van zetelroof, geld en macht is blijven hangen. Zo'n beeld past niet
bij mij. Het staat haaks op mijn kijk op het leven, mijn levensloop en de
idealen waarvoor ik altijd heb gestaan. Met dit beeld wil ik niet
functioneren in de politiek. Ook dient dit beeld niet de zaak waarvoor ik
sta. Voor mij is het nu een onmogelijke opdracht geworden.

Het heeft mij diep getroffen, dat mijn goede trouw in twijfel wordt
getrokken. Kwetsende vergelijkingen en insinuaties zijn aan de orde van de
dag. Mij worden motieven en bedoelingen toegedicht die ik niet heb. Ik heb
vele reacties als grenzeloos grof en respectloos ervaren.

Het heeft mij extra pijn gedaan, dat eveneens aan de goede trouw wordt
getwijfeld van degenen die bereid waren mijn besluit om terug te keren in de
Kamer publiekelijk te steunen. Ook zij zijn getroffen door wilde
verdachtmakingen, terwijl zij zich al jaren inzetten voor goede en
respectabele zaken. Het was mijn bedoeling om als Kamerlid vorm en leiding te
geven aan een nieuwe beweging 'Ieder mens telt', die deze maand spontaan is
ontstaan. Ik onderstreep, dat ik zelf de keus heb gemaakt voor mijn
aangekondigde rentree, zoals ik nu ook zelf besluit om er alsnog van af te
zien.

Ik ben ervan overtuigd, dat de idealen waarvoor ik sta in een brede kring
weerklinken. Daarom besloot ik terug te keren in de politiek. Ik realiseer
me, dat er ook veel steun bestaat voor mijn initiatief - ondermeer in de vorm
van een groeiend aantal ingezonden brieven in de media. Ik ben daar dankbaar
voor en het spijt me dat ik nu mensen teleurstel door niet verder te gaan.

Een politiek experiment gestart met een frisse dosis naiviteit, veel
enthousiasme en inzet, eindigt vandaag.

Jacques de Milliano

Noot voor de redacties:
Ik ben voorlopig niet voor commentaar bereikbaar.