abortus

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Fri Jan 26 18:47:36 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Dat men zelf vanuit geloofsovertuigingen tot bepaalde
> keuzen komt vind ik prima, maar ga ze niet opleggen
> aan mensen die jouw geloof niet delen. Dat geldt
> met name ook voor onderwerpen als abortus en
> euthanasie, waar wat mij betreft de primaire
> verantwoordelijkheid bij de betreffende
> personen zelf ligt en dus niet bij de overheid.
[...]
> Pas nadat het kind geboren is en dus ook 'relaties'
> met anderen is aangegaan, is wat mij betreft het
> 'monopolie' van de ouders doorbroken.

Dat is, als ik zo vrij mag zijn, toch een onhoudbare stellingname. Een
pasgeboren baby van een dag oud heeft ook nog geen relaties met
anderen. Ouders kunnen desnoods zelfs voorkomen dat het ooit relaties
aangaat met anderen door het levenslang in de schuur op te sluiten. Is
het dan geoorloofd om het kind om te brengen? Volgens mij is dat toch
gewoon moord.

Met andere woorden, het argument dat dit soort zaken alleen de direct
betrokkenen aangaat houdt geen steek. Onderwerpen als euthanasie en
abortus hebben wel degelijk een algemene, morele component die de hele
maatschappij aangaat, dus christenen hebben groot gelijk dat ze hun
waarden naar voren brengen - en zelfs in de wet verankerd proberen te
krijgen/houden. Wij doen dat tenslotte ook, wanneer we van orthodoxe
christenen verwachten dat zij accepteren dat de betrokkenen zelf
hierover beslissen. Dat staat gelijk aan eisen dat zij ook
(ultra-)liberaal worden, en is dus onmogelijk en onredelijk.

Het debat over euthanasie en abortus gaat niet over de vraag hoe we de
maatschappij zo inrichten dat iedere burger of bevolkingsgroep volgens
de eigen waarden en normen kan leven. We zijn niet bezig met het
opeisen van onze eigen, liberale, individuele vrijheid om euthanasie
of abortus te plegen. In werkelijkheid is het een debat tussen
waarden, over de vraag welke waarden en normen voor onze maatschappij
als geheel, met alle bevolkingsgroepen die daar in leven, acceptabel
zijn. Dat betekent niet dat iedere minderheid zijn wil moet kunnen
opleggen aan de rest, noch dat iedere nieuwe regering op dit punt de
wet naar eigen believen moet gaan wijzigen. Het zal iets daartussenin
moeten zijn: een goed en integer debat tussen voor- en tegenstanders,
met als eindresultaat een set normen en waarden die de steun heeft van
een aanzienlijk deel van de Nederlanders. Nederlandse waarden en
normen dus, gesanctioneerd door de Nederlandse samenleving. Orthodoxe
minderheden in Nederland, of ze nu van SGP-, Opus Dei- of moslimhuize
zijn, zullen moeten leren leven met het idee dat abortus en euthanasie
volgens die waarden (waarschijnlijk) toch acceptabel zijn.
Uiteindelijk beslist toch de meerderheid.