Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Jan 26 11:52:00 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

" (Chido Houbraken)" schreef:

> Nu raak ik geinteresseerd. Zou je me, zonder al te technisch te worden,
> kunnen vertellen wat die mogelijkheid is en, vooral, waarom ISP's dat nog
> niet willen/kunnen(?) toepassen?
> Als de overheid dit wil sturen/verplichten, wat zijn dan in dit geval de
> randvoorwaarden (juridisch, politiek, bedrijfseconomisch) om te kunnen
> sturen/verplichten?

Als je een e-mail verstuurt naar iemand bij een andere ISP gaat dat
gewoon ongecodeerd en kan het dus onderweg (en dat kan door allerlei
landen gaan) worden afgeluisterd.

Maar er bestaat de mogelijkheid om dit gecodeerd te doen - daar is een
protocol voor.(S/SMTP). Alleen ondersteunen providers dat niet. Het is
een "you first"-probleem, er is een (kleine) investering voor nodig en
als de meeste anderen dat niet ook doen, dan heb je het voor niks
gedaan.

De overheid zou de Nederlandse ISP's eens rond de tafel kunnen roepen en
ze aansporen om onderling de afspraak te maken om bij voorkeur S/SMTP te
gebruiken in plaats van de onbeveiligde variant. Dan gaat het naar het
buitenland nog steeds niet goed, en de BVD kan natuurlijk gewoon nog
steeds ten kantore van jouw ISP je e-mail afluisteren, maar het risico
dat buitenlandse spionagediensten (a la Echelon) binnenlands
berichtenverkeer afluisteren wordt aanmerkelijk verkleind.

Mark