abortus

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Jan 26 15:01:34 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Argument is dat ook een ongeboren mens al leven is. Leven dat
> kostbaar is.
> In Psalm 39 (dacht ik, of Ps.139) staat iets over dat God
> vanaf het begin je
> leven en je levensdagen kent, vanaf dat je een vleesklomp bent. De
> christelijke visie is dus ook dat je zuinig moet zijn op het
> leven, wat God
> je gegeven heeft.
>
> Dat, Henk, is het argument om tegen abortus te zijn.

Met verwijzingen naar het geloof kun je met niet- of anders-gelovigen niet
discussieren, Ramon. Met datzelfde geloof wordt ook discriminatie van homo's
en het condoomverbod verdededigd. Om nog maar niet te spreken over de
oorlogen en conflicten in bijvoorbeeld Noord-Ierland en Palestina. Dat men
zelf vanuit geloofsovertuigingen tot bepaalde keuzen komt vind ik prima,
maar ga ze niet opleggen aan mensen die jouw geloof niet delen. Dat geldt
met name ook voor onderwerpen als abortus en euthanasie, waar wat mij
betreft de primaire verantwoordelijkheid bij de betreffende personen zelf
ligt en dus niet bij de overheid.

> Nu ben ik het hier ook niet 100% mee eens. Ik ben inmiddels
> wel van mening
> dat de periode dat abortus gepleegd kan worden te lang is.
> Een periode van 5
> weken moet voldoende zijn en alleen in noodgevallen (dus niet als de
> skivakantie niet door kan gaan.)

Wat is het voordeel dat niet de mensen om wie het gaat, maar de overheid
deze normen bepaald?

In een democratie moeten mensen afspraken maken om samen te leven. Daarmee
gaan democratische besluiten over onderwerpen die buiten de persoonlijke
levenssfeer liggen. Zaken waar behalve die ene persoon of dat gezin niemand
iets mee te maken heeft, moeten we vanuit mijn vrijzinnig-democratische
visie zoveel mogelijk overlaten aan die ene persoon of dat gezin. Vandaar
ook dat 'kies voor het gezin, kies D66' een zeer terechte uitspraak is.

Laten we beslissingen over het ongeboren leven dus durven overlaten aan de
ouders. Pas nadat het kind geboren is en dus ook 'relaties' met anderen is
aangegaan, is wat mij betreft het 'monopolie' van de ouders doorbroken.

GRoeten,
Mark.

Mark Giebels
Mail: mark at giebels.org