armeense kwestie

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Jan 26 09:54:26 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Zivkara (hoe luidt je voornaam eigenlijk?),

Het gaat hier om een paar eenvoudige vragen van iemand die absoluut geen
Turkije-deskundige is. Dus antwoord helder. Een paar vragen: 1. zijn er
voor, tijdens en na Ataturk nu wel of niet 1-1,5 miljoen Armenen vermoord
door Turkse burgers, al of niet in samenwerking met Sovjetlegers*? 2. waarom
gaan etnische Turken nog steeds als gekken tekeer tegen minderheden als
Koerden? 3. waarom is het in Turkije zo'n puinhoop bij politie en
gevangenissen? 4. waarom is etnocentrisch nationalisme onder Turkse
immigranten in Westeuropa zo virulent? 5. waarom weigeren zelfs
'sociaal-democratische' premiers in Turkije schuld te bekennen?

Nogmaals, ik ben geen Turkije-deskundige. Vermijd alsjeblieft de rethoriek
van de Koude Oorlog en reisbureaus.

Met vriendelijke groeten,
Henk Vreekamp, Utrecht

* NRC-verhaal van eergisteren.
-------------------------

At 21:26 25-01-01 +0100, you wrote:
>   Beste Arthur,
>
>Allereerst hartelijk dank voor je belangstelling inzake Armeense kwestie.
Ik heb je mail bericht nauwlettend gelezen en in antwoord kan ik je het
navolgende mededelen.

>je bent in de veronderstelling dat Turkije  beschuldiging van zogenaamde
genocide probeert te vermijden en te ontlopen. Je kunt natuurlijk Turkije
onmogelijk verantwoordelijk houden voor beschuldigingen van mensen die van
alles roepen. Ik heb de indruk dat je zonder studie en eenzijdige informatie
aan het mee roepen bent.
>In dit geval is jou toenadering vergelijkbaar met een voetbal supporter.
>
>Je mag deze kwestie niet verglijken met wat er in Duitsland is gebeurt.
Duitsland was er op uit om de joden en hun bezittingen totaal te
vernietigen.Daarentegen was Turkije in oorlog verwikkeld met o.a.de
Fransen. Tijdens deze oorlog zijn zowel aan de Turkse zijde en de Franse
zijde vele slachtoffers gevallen. Tijdens deze oorlog hebben Armeniers
logiestieke steun verleend aan de Fransen en andere bezettters van Turkije.
In ruil voor deze steun hebben betreffende landen ten koste van Turkije een
wets voorstel aangenomen door het parlement.  Omdat Nederland niet tot de
bezetters hoort van huidige Turkije en geen schuld gevoelens heeft jegens
Armeniers zal voor de Tweede Kamer niet van belang zijn om zich hierover te
buigen.

>Wanneer het vredesproces ver gevorderd is en tijd wordt uit de Gaza strook
te vertrekken schuift Israel hun leed naar voren om sympathie te winnen en
de aandacht van publieke opinie bezig te houden met allerlei schade claims.
Zelfde politiek wordt ook door Armenie gedreven. Wanneer het tijd wordt om
de veroverde gedeelte in Azebaidzjan af te staan schuift Armenie hun
eventuele leed naar voren.

>Turkije is een mooi en gastvrij land. Turkije is modern en westers
georienteerd. Turkije is een betrouwbare NAVO lid.Turkije zal binnenkort
volwaardig lid van EU zijn waarna onze economische en sociale
levensstandaard omhoog zal gaan.