Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Jan 25 17:51:43 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc Enschede schreef:

> 1. PGP is een wereldwijd open source project zonder commerciele doelstellingen.

Dat is niet juist. PGP is een commercieel product van de Amerikaanse
firma Network Associates - wel is de software gratis voor
niet-commercieel gebruik.

Gelukkig ligt de werking van PGP wel vast in een open standaard
('OpenPGP') en is er ook een vrij alternatief: de GNU Privacy Guard
(http://www.gnupg.org/).

[...]
> Daarom nogmaals mijn stelling:
> Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.
> Niet door de overheid, wel door de gebruikers zelf.

Dat ligt er maar aan. Zowel jij als Henk hebben niet helemaal ongelijk.
PGP is een heel goed middel om je berichtenverkeer te beveiligen. Maar
het is geen sinecure: je kunt met PGP nog van alles fout doen als je
niet goed weet waar je mee bezig bent. Zeker niet voor iedereen een
optie.

Bovendien lijkt het me nogal waarschijnlijk dat we op deze thread wel
een paar reacties krijgen van de strekking dat we met dat technisch
geouwehoer moeten ophouden. Maar heel weinig mensen zijn zo
geinteresseerd in hun privacy dat ze zich het hele 'web of
trust'-concept eigen zullen gaan maken.

Het routinematig afluisteren van email-verkeer is trouwens door Internet
Service Providers best te voorkomen. Daar bestaan al een tijdje
technieken voor, die door ISP's echter nog vrijwel nooit worden
toegepast. De overheid zou daar wel een rol kunnen spelen.

Groeten,

Mark Koek