Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.

Marc Enschede m.enschede at HETNET.NL
Thu Jan 25 14:56:25 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

1. PGP is een wereldwijd open source project zonder commerciele
doelstellingen. Ik ga er van uit dat je er geen problemen mee hebt ik de
aandacht vestig op een dergelijk project.

2. De eerste versie van PGP is medio jaren is destijds geschreven door Phil
Zimmerman, een Amerikaan die groot wantrouwen heeft tegen de Amerikaanse
federale overheid. Hij gebruikte daarvoor dezelfde algorithmes als in
gebruik zijn bij de Amerikaanse defensie en geheime diensten. Zimmerman is
jarenlang vervolgt omdat hij de Amerikaanse export regulations m.b.t.
wapenexport zou hebben overtreden. Men heeft de zaak echter niet rond
gekregen. Zowel NSA als CIA als ook de DEA vrezen PGP.

3. PGP wordt algemeen gezien als het enige programma dat echt security kan
bieden. Security-cracks op Internet gebied vertrouwen altijd alleen maar op
PGP security. De beste mathematisch cryptologen werken mee aan de
verbetering van het de PGP-algorithmes.

Daarom nogmaals mijn stelling:
Natuurlijk is er wel iets te doen tegen Echelon.
Niet door de overheid, wel door de gebruikers zelf.

Groeten,
Marc.

En surf echt eens naar http://www.pgpi.org/.