'Echelon' verontrust Kamerleden

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jan 27 10:24:16 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jos Horikx wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Je drukt je heel vriendelijk en onderkoeld uit.

Je kent mij al wat langer?.... :-)

> Vooral het feit dat
> kamerleden op het "nieuws" reageerden maakt dat de haren ten
> berge rijzen. Al in 1988 werden de eerste berichten over Echelon
> vernomen en in 1998 is er een Europees rapport verschenen. Het
> lijkt erop dat onze volksvertegenwoordigers die namens ons de
> regering moeten controleren pas iets als werkelijk en bestaand ver-
> onderstellen als ze erover door diezelfde regering zijn voorgelicht.

Tja.... en de meeste van deze volksvertegenwoordigers waren nog niet
eens geboren toen het probleem al speelde. Het is hen dus al met de
paplepel ingegoten dat anderen "controle" uitoefenen op hun bestaan en
zijn er kennelijk al zo aan gewend dat ze niets liever meer willen. Het
ontbreken van het eigen initiatief aangaande deze problematiek spreekt
dan ook boekdelen. De CDA-oppositie is ook al geen lichtend voorbeeld.

> De volgende frase heb ik uit het AD geplukt (maar dit nieuws was
> al langer openbaar):
>
> "Veel landen hebben inmiddels soortgelijke systemen opgezet.
>   Frankrijk, Duitsland en Nederland tappen ook massaal af.
>   Nederland heeft zelfs een eigen luisterpost in de Groningse
>   plaats Zoutkamp. Rusland, China en Israël beschikken ook
>   over een heel grote afluistercapaciteit."
>
> Ik ben werkelijk benieuwd wat de kamerleden daar aan denken
> te gaan doen.

Gokje.... toekijken.... wij (Nederlanders) doen het nu ook en dan mag
het.
Volgend gokje.... "nou het valt best allemaal wel heel erg mee". Is er
al iets gebeurd dan?

Ik denk niets. Het probleem is tamelijk omvangrijk en het duurt een tijd
voor je er enig zicht op hebt en zeer lastige materie. (Veel
deelgebieden) En vroeger wist iedereen wat je bedoelde met privacy!!
Tegenwoordig zijn er al (vooral (jongeren) ICT'ers) die andere normen
hanteren en die met de huidige technieken te werk gaan en als
uitgangspunt nemen voor hun handelen. Overigens daarbij mening glazen
huisje reeds hebben vernield maar er was niemand die hen tot de orde
kon/wilde roepen.

Het moet ook nog worden opgebouwd vanaf nul zo ongeveer.
Ik moet gaan nu.

Mvg,
Henk Elegeert