[Re: 'Echelon' verontrust Kamerleden]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Jan 23 08:09:05 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vrienden,

Weest gerust, de verzamelde Echelonwerken van deze discussielijst maken al
langere tijd deel uit van mijn documentatie over het onderwerp. Ik heb dat de
afgelopen paar jaar bijgehaald, en de stapels info, links en waarschuwingen is
indrukwekkend. Het is ook niet zo dat 'de Kamer' nu pas wakker wordt -
meerdere kamerleden (waaronder ikzelf namens D66, en voor mij Guikje Roethof)
hebben ook verschillende keren kamervragen gesteld over het onderwerp. Er zijn
echter twee verschillen.
1. De regering erkent nu het bestaan - bij mijn weten als eerste regering ter
wereld.
2. De 'grote' media krijgen aandacht, tot dusver was Echelon een onderwerp
voor internetjournalisten en Marie-Jose Klaver van NRC.

Er is nu dus een momentum om het ijzer te smeden. Dat moeten we dan ook doen,
op drie manieren, wat mij betreft:
1. het voorbeeld van andere parlementen volgen en als parlement aan eigen
gegevensverzameling/onderzoek doen;
2. de Nederlandse wetgeving (privacywetgeving, maar ook de wetgeving inzake
'grondrechten in het digitale tijdperk', en de nieuwe wet op de inlichtingen-
en veiligheidsdiensten) screenen om te zien of deze voldoende 'signal
intelligence proof' is (het gaat niet om Echelon alleen, maar om talloze
vergelijkbare systemen); bovendien moet de Nederlandse regering veel
krachtiger dan nu streven naar de totstandkoming en verspreiding van goede
encryptiesystemen;
3. internationale actie. De moeilijkste, en ook de langste weg, maar wel
nodig, om allerlei redenen: redenen van veiligheid, van economische belangen,
en van respect voor de persoonlijke levenssfeer van mensen. In willekeurige
volgorde.

Al met al moet een betere balans worden gevonden tussen wat een (terechte)
aandacht voor bestrijding van terrorisme en (georganiseerde) misdaad aan eisen
stelt, en respect voor privacy en verdediging van economische bedrijfsbelangen
(Echelon is voor een belangrijk deel economische spionage door de VS)
anderzijds.

Groeten,

Bert Bakker.

Get free email and a permanent address at http://www.netaddress.com/?N=1