'Echelon' verontrust Kamerleden

Jos Horikx josh at BART.NL
Tue Jan 23 06:10:19 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 05:10 27-01-01 +0100, Henk Elegeert wrote o.a.:

>De Kamer reageerde zowel verontwaardigd als met een gevoel van
>machteloosheid op het nieuws. Echelon kan miljoenen berichten
>doorlichten aan de hand van trefwoorden.

>Ik vind vooral de nativiteit van de politici verontrustend.
>Het getoonde "gevoel van machteloosheid" is wat dat aangaat al helemaal
>niet geruststellend.

Je drukt je heel vriendelijk en onderkoeld uit. Vooral het feit dat
kamerleden op het "nieuws" reageerden maakt dat de haren ten
berge rijzen. Al in 1988 werden de eerste berichten over Echelon
vernomen en in 1998 is er een Europees rapport verschenen. Het
lijkt erop dat onze volksvertegenwoordigers die namens ons de
regering moeten controleren pas iets als werkelijk en bestaand ver-
onderstellen als ze erover door diezelfde regering zijn voorgelicht.

De volgende frase heb ik uit het AD geplukt (maar dit nieuws was
al langer openbaar):

"Veel landen hebben inmiddels soortgelijke systemen opgezet.
  Frankrijk, Duitsland en Nederland tappen ook massaal af.
  Nederland heeft zelfs een eigen luisterpost in de Groningse
  plaats Zoutkamp. Rusland, China en Israël beschikken ook
  over een heel grote afluistercapaciteit."

Ik ben werkelijk benieuwd wat de kamerleden daar aan denken
te gaan doen.

bronnen:

Artikel uit 1988: http://www.ccc.de/mirrors/jya.com/echelon-dc.htm

Europees rapport 1998: