armeense kwestie

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Sun Jan 21 17:44:33 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste heer of mevrouw Zivkara,

Turkije wil koste wat het kost vermijden dat het verantwoordelijk wordt
gehouden voor een historisch feit. In naam waarvan? Van de Turkse eer? Het
zou Turkije tot eer strekken wanneer het schuld zou bekennen! Wie wil
respect krijgen voor een volkerenmoord? Wie het logisch vindt dat Turkije
een beschuldiging van genocide probeert te ontlopen, vindt het kennelijk
logisch dat een moordenaar z'n daad vergoelijkt en doet alsof er niets aan
de hand is. Een werkelijk eervol volk zou niet met een dergelijke schuld
willen leven.

Goed idee om op vakantie te gaan naar Turkije. Het gaat, net als met
Duitsland, niet om het land en niet om de huidige generatie, maar om een
daad uit het verleden. Vele, vele Armeniërs leven nog steeds met de gevolgen
van die gebeurtenis en zijn gebaat bij een schuldbekentenis van de Turkse
regering voor iets dat vroeger is gebeurd. Het lijkt me prettiger voelen om
vergiffenis te vragen voor die moordpartijen, dan om te doen alsof er niet
iets afschuwelijks heeft plaatsgevonden.

Eén ding is zeker, op deze manier wordt Turkije nooit lid van de EU.

Overigens tamelijk laf van de Nederlandse regering als zij puur om
electorale redenen niet een wet wil aannemen als de Franse. Het zou weer
eens tekenend zijn waar de principeloosheid van het huidige pragmatisme van
Paars toe leidt.

Mvg.
Arthur