Chiquita

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Jan 20 13:00:41 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste schildpadden op het middenpad,

Met enig leedvermaak las ik deze week over de mogelijke ondergang van de op
een na grootste bananenproducent, Chiquita. Ze renderen niet meer goed, dat
wil zeggen ze kochten te veel en te snel plantages op in Centraal Amerika.
En de export naar de EU loopt niet op rolletjes: want alleen wie het eerst
aanbiedt, mag de EU binnenkomen. Een WTO-compromis in de zg. bananenoorlog
USA-EU, waarbij de laatste de afzet van de plantages in haar voormalige
kolonieen wil beschermen.

Chiquita, de rechtsopvolger van de nog immer beruchte United Fruit Company,
is een mooi voorbeeld van een concentratie van slecht management op gebied
van milieu, communicatie en productie.

Medio 1998 kwam al het een en ander naar buiten hoe tijdens het landelijk
bekende Chiquita-schandaal. De verslaggevers Michael Gallacher (onthulde
vergiftiging in de Bosnie-oorlog) en Cameron McWhirter van het regionale
dagblad Cincinatti Enquirer kregen toen via een hacker de banden van het
intranet van Chiquita in handen. Daarin staken talloze telefoontjes en
e-mails met klachten over omkoping, trucs om landarbeiders te werven tegen
hongerloontjes, plus opmerkingen over het gebruik van landbouwgif dat in de
USA allang verboden is.

Geheel in de Republikeinse traditie klaagt de directie de Enquirer aan
wegens gebruik van illegale informatie. Over de inhoud van de serie
onthullingen en portretten werd niet gedebatteerd. Bangelijk ontsloeg de
Enquirer haar twee sterverslaggevers, schonk Ciquita een paar miljoen als
afkoop, en de affaire was geboren.

Waarmee ik maar wil zeggen: communiceert een bedrijf slecht, dan is er vaak
veel meer en ergers aan de hand. Een hint voor aandeelkopers, adviseurs,
journalisten, Greenpeace, positieve want gedoogde terroristen, en
homokoppels inzegenende volkspriesters.

En nu maar hopen dat concurrent en nummer-1 Dole na  de overnames wat meer
de Indianen, Creolen en het milieu gaat sparen. Ik aarzel nu ik lees dat een
directeur van de firma Dole net topadviseur van president-nonelect GW Bush
is geworden.

Henk Vreekamp, Utrecht