ijspret

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jan 19 03:05:39 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het vriest al weer enige dagen en op menig water ligt voor het eerst sinds
jaren weer een ijslaagje dat substantieel te noemen is. Overal boren
ijsmeesters gaten, maar het ijs blijkt toch nog te dun zijn voor meer dan
wat geoefende ongelukkigen, die wederom niet met de elfstedentocht mee mogen
doen. Zo zag ik dat vanavond ook al bij Nova. Maar de Nederlander is
eigenwijs en wil per se het ijs op, liefst dit weekend en en masse, want
maandag is er al weer dooi voorspelt. Ik voorspel dat dit weekend ergens in
Nederland een hele massa zich niet aan de aanwijzingen van de ijsmeesters
houdt en door het ijs zakt. Weer een ramp met veel mediaaandacht en al gauw
de grote vraag: wie is hier de schuldige. Krijgen we weer een Pikmeerarrest,
nu het water daar minder hard dicht vriest door het er eerder illegaal
geloosd slib, maar iedereen er toch te gelijkertijd op wil schaatsen, ook al
zegt iedere deskundige dat dit niet kan!

Ik houd mijn hart vast en sluit af met de bekende woorden van Herman
Finkers: *Het kan vriezen of doden (spreek uit: dooien)*.

Tjerk (die na zijn eerste poging op te grote en botte doorlopertjes al als
zesjarige het schaatsen voor gezien hield).