Schabbelaars te koop...

Thu Jan 18 10:46:45 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>,
>Wat ik zeg is dit: we leven in een maatschappij waarin goederen en diensten
>verhandeld worden. Ook dit is een soort handel in diensten. Via
>bemiddeling. Dat handel altijd iets aards heeft, iets met geld, iets met
>materialisme, dat geef ik graag toe. Maar hoe doe je het anders?

 Maar toch wel binnen bepaalde grenzen, naar ik hoop ?

 Op dit moment is er een rel omdat er een tweeling via Internet is verkocht
 en zelfs NOG een keer is verkocht. Het laatste schijnt (de wereld wordt
 nu toch wel heel ziek) ERGER te zijn dan het eerste ! Iemand heeft GEEN
 WAAR gehad voor z'n geld en trekt verontwaardigd (!) aan de bel. M'n hemel...

 We lopen nu een beetje het gevaar dat we de zaak op jouw persoontje, Hein,
 te gaan pinpointen (niet mijn bedoeling) omdat men jou dus ook op zo'n site
 tegenkomt.

 Maar als ik dan je verweer zie: 'ik heb mezelf niet opgegeven' (excuus a la
 broer van Luns), 'ik heb nog geen geld gehad' (pechvogel), 'dit IS mijn
 werk' (wat doe je dan tussen al die schabbelaars ?), 'goederen en diensten
 worden nu eenmaal verhandeld' (mensen dus ook, dat zijn net goederen), 'het
 verhaal is wat vaag' (het is niet MIJN verhaal).

 Voor een liefhebber van het debat zoals jij is zoiets toch wel wat mager.

 Je zou ook kunnen reageren met: 'ik ben er ingetuind', 'men maakt misbruik
 van mijn goede naam', 'anderen zijn er ook ingeluisd', of je er -voor mijn
 part met een grap afmaken: 'er zijn ook mensen die in een TV-spotje luiers
 aanprijzen, dat zal je mij nooit zien doen...'

>Geef me dan precies, in exacte termen, aan waar de integriteit in het
>spel is, welke morele grenzen overschreden worden of/en wat ethisch
>onjuist is aan dit soort bemiddeling.

 Voorbeeld. De enige die er rond voor uitkomt, dat ze het alleen maar om het
 geld doet, is Hanneke Groeteman van de VPRO. Mevrouw heeft een cultuur-pro-
 gramma op zondag op de buis. Ze zal dus geboekt worden door kapitaalkrach-
 tige ondernemingen in die sector. Bijv. grote uitgevers die boekjes in de
 markt zetten (supermarken, drogisten, stations-restauraties, huis-aan-huis
 bladen en zo) en zich ook wel eens willen opwerpen als 'verdedigers van het
 cultuurgoed.' Die kopen daarvoor dus een dagje mevrouw Groeteman. (AKO-
 literatuurprijs is ook zoiets -wel eens zo'n zaak binnengelopen ?- die
 hebben zojuist ex-burgemeester Patijn gekocht). Welke waarde hebben vervol-
 gens haar uitspraken over boeken in haar programma ? Noppes, mevrouw houdt
 immers haar handje op. [Ik weet niet of dit voorbeeld klopt uiteraard,
 maar zoiets zal het wel zijn, de koper wil immers waar voor z'n geld en
 de echte 'verdedigers van het cultuurgoed' kampen met chronisch geldgebrek
 - mevrouw Groetjeman zal wel niet worden gekocht door de vereniging ter
 bescherming van de Schotse vioolbouwers].

 Over ethiek laat ik me niet uit (ethiek is iets waar menigeen naar refereert
 die graag iets wil doen dat volkomen abject is). Maar tal van omroep-mensen
 laten zich langs deze weg fors betalen terwijl ze al door ons -het publiek-
 betaald WORDEN.
 Ik vind de opmerking daarover in het AD van parlementair verslaggever Friezo
 heel juist: als ze dat te weinig vinden moet men maar elders gaan werken.
 'Deze journalisten hoereren met hun vaardigheden,' merkt hij op. Inderdaad.
 In feite zit men bij de 'Speakers Academy' als op de wallen achter het raam.

 Het zou je sieren, beste Hein, dat je de 'Speakers Academy' een briefje
 schrijft waarin je zegt dat je voortaan niet meer beschikbaar bent. Graag met
 een CC'tje naar deze lijst - kunnen we allemaal meegenieten.

 Marc Fluks, Amsterdam.