Schabbelaars te koop...

Wed Jan 17 15:00:52 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>, reagerende op mijn eerdere
 bijdrage,
>Castingbureau's doen dat al jaren op het acteer -en figureergebied bij
>televisie en filmproducties.

 Vandaar dat ik daaraan refereerde (met spellingsfoutje, toegegeven).

 In het geval van artiesten, die werk zoeken, lijkt me er niets aan de
 hand. Of iemand nu in een kaartenbak zit of op Internet... Van acteurs
 bestaat er ook een boek waar ze allemaal instaan.

 Maar dit is heel wat anders. Dit gaat om mensen, die opvallen omdat men
 door z'n werk op de buis komt en die dat uitbuiten door openlijk te
 VRAGEN om lucratieve schnabbels en daarbij in een positie geraken die
 strijdig is met de integriteit die van hen verwacht mag worden in hun
 eigenlijk job.

 In het AD artikel zegt alleen Hanneke Groenteman van de VPRO dat ze het
 het om het geld doet. Voor de anderen is geld van geen enkel belang...,
 ze doen het 'hooguit' maar... keer. Zelfs die vreselijk ethische dominee
 van de EO zit fout. Tamelijk doorzichting, toch ?

>Tegelijkertijd mag je niet vergeten dat het  voor anderen gewoon
>werk is (voor mij bijvoorbeeld). Mijn werk *is* het trainen, coachen,
>begeleiden van bijeenkomsten, voorzitten van vergaderingen, debatleiden
>enz.

 Als je zo integer bent, Hein (geloof ik best) dan DOE je met dit soort
 lieden toch nimmer zaken ? Je schaart je toch tussen de zakkenvullers
 en de pooiers ? Als ze kleine meisjes aanbieden, doe je dan nog mee -er
 zit toch ergens een grens ? En die is toch reeds bereikt (zie het AD
 artikel) ?

>Toen de speakersacademy me de gelegenheid bood ging ik daar zonder
>problemen op in. Leg me maar uit wat daar fout aan is.

 Ze hebben JOU benaderd ? Dat zeg je toch gewoon 'neen' ?

 Eerlijk gezegd had ik dit niet van jou verwacht...

>Ik heb nog geen enkele opdracht daaruit gekregen, overigens, dus dat
>zakkenvullen valt wel mee.

 't Zou zo kunnen zijn dat deze lieden hun zakken lopen te vullen door
 door prat te gaan op 'een breed aanbod'. Dan vragen ze iemand als jou
 dus ook...