fractiediscipline

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 16 00:43:08 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at wxs.nl>
To: "d66 discussie" <d66 at nic.surfnet.nl>; "Henk Elegeert" <HmjE at home.nl>
Sent: Tuesday, January 16, 2001 12:02 AM
Subject: Re: [D66] fractiediscipline

> Maar waar fracties zijn, moet er fractiediscipline zijn. Dat vereist
> coalitievorming. Goede fracties maken afspraken, over hoe om te gaan met
> minderheidsstandpunten: bijv (zo is ook altijd mijn standpunt geweest en
zo
> heb ik me altijd gedragen) op levensbeschouwelijke standpunten gaat de
> persoonlijke opvatting voor, maar als je college partij bent en je hebt
> afspraken gemaakt met andere collegepartijen, dan kun je alleen nog
> tegenzijn, als je dit  bij het totstandkomen van het collegeprogram hebt
> [...]

Hallo Tjerk et al.

Ja, dit element breng je terecht in: een collegepartij die vooraf heldere
afspraken heeft gemaakt binnen een accoord, die moet zich aan zijn woord
houden. Accoord! In die situatie moet je je een loyale en betrouwbare
partner tonen. Dat is echter nauwelijks fractiediscipline te noemen, dat is
eerder vooraf je woord geven en dan je woord gewoon houden  Over die
situatie heb ik het niet.

Er zitten meer partijen in een Raad dan alleen college partijen. En er
worden meer besluiten genomen dan alleen die welke voortkomen uit het
program-accoord. Het gaat me om de dagelijkse gang van de publieke
besluitvorming.