Eritrea

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Jan 10 18:24:36 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon Barends schreef:

> Over fractiediscipline kan ik kort zijn: die moet maar eens
> afgeschaft worden.

Dat lijkt me niet. Verkiezingsprogramma's zijn onder het huidige
kiessysteem het enige houvast dat de kiezer heeft voor het toekomstig
stemgedrag van zijn keuze. Het is dus zinvol dat gekozenen zich
gebonden achten aan het verkiezingsprogramma, en dat brengt
automatisch ook fractiediscipline met zich mee. Pas als kamerleden en
gemeenteraadsleden meer op basis van hun persoonlijke kenmerken
gekozen kunnen worden heeft het zin om fractiediscipline minder zwaar
te laten wegen, maar daarvan is op dit moment (helaas) nog geen
sprake.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*