Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam

Maarten van Diest maarten_van_diest at HOTMAIL.COM
Mon Jan 8 19:35:55 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk (& andere lijsters),

Een aardige analyse van het Grote Stilzwijgen in de Nederlandse politiek
over de islamitische kunstcensuur in Rotterdam. Dat van Groenland, ik weet
niet of dat zal werken. Overigens ben ik benieuwd of politici behalve
zwijgen ook de daad bij het woord voegen als ze wél iets zeggen. Kan dat
iets eerder dan over 1 of 2 jaar?

Boris Dittrich zegt in de NRC van 22-12-00 over het kunstverbod: `Dat is een
onaanvaardbare religieuze invloed op het terrein van de cultuur. En
staatssecretaris  Van der Ploeg moet nu niet zijn handen in onschuld wassen
als Pilatus. Hij moet hier leiding geven en zich teweer stellen, dit is
`Cultuur als confrontatie' [zoals Van der Ploegs cultuurnota heet]. Je kunt
nu niet zwijgen. Er moet een maatschappelijk debat komen, over dit aspect
van de multiculturele cultuur.'

Ik zou zeggen, Boris, zeg iets, in de Tweede Kamer bijvoorbeeld. Toon je
democraat. Als je de kwestie zo belangrijk vindt (`onaanvaardbaar'), doe dan
iets. Mijn steun heb je. Van sociaal-democraten moeten we het niet hebben
als het om de verdediging van de vrijheid van meningsuiting gaat (zie het
pleidooi voor inperking door PvdA-er Elatik). Misschien dat
liberaal-democraten zich anders opstellen.

Mvg
Maarten