Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Jan 7 22:29:35 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Maarten,

Hoe langer ik er over nadenk, des te meer facetten herken ik aan deze
affaire die heden ook in Buitenhof VPRO-tv aan de orde kwam. Zowel de
Rotterdamse burgemeester (een VVDer) en een CDA-socioloog wezen in dat
programma deze censuur af, met verwijzing o.a. naar pogingen tot religieuze
censuur tegen Van het Reve en Hermans decennia terug. Het project Rotterdam
Culturele Hoofdstad 2001 is met deze affaire besmet - het is gewoon een
blamage. Maar dat beseffen nog weinig mensen. Hoe komt dat?

1. Er is het multiculturalistische aspect: door nieuwkomers blijvend tot
vreemden te bestempelen via de truc van 'uw eigen cultuur' zeg je indirect
dat de dominante cultuur die het initiatief tot deze 'tolerantie' neemt
beter is, schep je afstand. Multicult is aldus een uiting van sociale,
technische en culturele superioriteit.

2. Er schuilt nog een elitistisch aspect achter die weigering van leidende
politieke kringen om de islamitische reactionairen van repliek te dienen: de
immer aanwezige angst voor de arbeidersklasse, het minder beschaafde plebs
e.d. Van Boxtel en zijn etnische surrogaat-leiders zwijgen of praten
extreem-rechts na uit angst voor een platte rel of een racistische
demonstratie (zie de Marokkanen in die getolereerde antisemitische
demonstratie laatst). Deze angst leidt tot politiek opportunisme, een
taktiek waaraan Van Boxtel zich kennelijk niet weet te onttrekken.

3. Kortom, niet optreden tegen deze staatsrechtelijke dwaasheid en culturele
monstruositeit zal de inburgering sterk ondermijnen. Het is weggegooid geld.
Typisch is ook dat die multiculturele steunpilaar van Van Boxtel (directeur
Forum) gelijk ook een van zijn critici, een Utrechtse criminoloog, in de
hoek probeert te drukken via etnocentrisme. Zo van: u hebt een grote bek,
zeker omdat u Koerd bent, u moet bij de Turken wezen.

Het zou een frisse stap zijn als Van Boxtel dit zooitje racistische
immigranten in de ijskast zet te Groenland. Daarmee zou hij tegelijk
afscheid nemen van de houding als omschreven onder 1 en 2. Het
gelijkheidsprincipe is en blijft nu eenmaal liberaal en wordt regelmatig
geschonden door sociaal-democratisch (of wat daar nog van over is)
welzijnsbeleid dat via ongelijkheid voor een toekomst gelijkheid zegt na te
streven. Ook al beweren ze dan dat ze geen voorkeursbeleid of ander
specifiek beleid voeren (in Utrecht sinds 1996).

Maar ja, de politieke leiding van D66 reageert gemeentelijk een, twee jaar
te laat. Dus...

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 12:25 6-01-01 +0100, you wrote:
> [...]
>groeperingen zijn echter een te wantrouwen gesprekspartner, die werkt met
>een verborgen agenda.'
>
>Dit laatste is misschien niet zo relevant voor de islamitische kunstcensuur
>in Rotterdam, ware het niet dat diezelfde organisaties aan tafel zitten met
>minister Van Boxtel om te adviseren over het integratiebeleid. Is dat de
>reden waarom er van politiek en justitie niets geen protest wordt gehoord,
>en waarom zelfs van de kant van de PvdA niets wordt gehoord, behalve
>instemming met de censuur? Jammer genoeg ben ik geen journalist om dit

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66