Intentionaliteit, causaliteit, interpretatie (was: Servie en NATO)

Fri Jan 5 10:03:32 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at home.nl>, deze keer gelukkig met misverstanden-uitsluiten-
 de smiley's:
>Ik zie geen oorzakelijk verband tussen interpretatie en intentionaliteit.
>De interpretatie heeft voor zover ik weet geen enkele invloed op de
>intentionaliteit.

 Ik ben het met je eens. De volgorde in de tijd is immers: a) intentionaliteit
 b) causaliteit, en 3) interpretatie. (Oftewel: bedoeling, middel en evaluatie).

>http://users.bart.nl/~gtnuman/scriptie.html (...) [lange tekst]

 Nu weet ik weer waarom ik niet van filosofie houd...  :-)

 Moeilijke zaken, simpel zeggen lijkt moeilijker dan simpele zaken moeilijk
 verwoorden...

>Ik, eerder,
>door de uitkomst gelijk te stellen aan het beoogde doel
>(of -achteraf- van beoogd doel te veranderen) rechtvaardigt men het aange-
>wende middel. En langs die weg weer de uitkomst.

 Henk,
>Ha, een vicieuze cirkel??!!!

 Zo je wilt. Eerder een 'halve cickel' lijkt mij. Men kijkt naar wat er
 gebeurt en gaat dan stapje voor stapje terug om dan uit te komen bij wat
 ooit bedoeling moet zijn geweest. Vervolgens gaat men weer terug naar het
 heden en merkt men op dat men 'een succesje heeft geboekt', 'achteraf
 gelijk heeft gehad'.
 Een alternatief is dat men zich iets ten doel stelt dan ongeacht het middel
 en ongeacht de uitkomst altijd uitkomt ('Morgen is er weer een dag en daar
 gaan we hard aan werken').

 Henk,
>PS "Zie je nou wel dat *ik* altijd gelijk heb" ;-)

 Ja, je bent daar heel goed in...   :-)

 Marc Fluks, Amsterdam