Servie en NATO

Jos Horikx josh at BART.NL
Thu Jan 4 14:25:24 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:05 04-01-01 +0100, Henk Vreekamp wrote o.a.:

>Die bombardementen zijn destijds begonnen om de aanzwellende 'etnische
>zuivering' van Kosovo te stoppen door het Joego-leger te verzwakken en
>daarmee de steun aan de para-militaire troepen (criminelen enzo) die
>moordden en verkrachtten te verzwakken. Jouw intentie.

Dit is pas interpretatie! Door de westerse (lees Europese) regeringen
is, voor zover we nu weten, ingestemd met het begin van de bombar-
dementen zonder dat ze kennis hadden van de gang van zaken in
en rond Rambouillet. Met name was men niet op de hoogte van de
inhoud van Appendix II.

Het resultaat is overigens een etnisch gezuiverd Kosovo, gezuiverd
van Serven en Zigeuners tenminste, terwijl de (kleine) Joodse ge-
meenschap ook al niet staat te juichen. Het is nu in Kosovo bijna
net zo'n zooitje als in Albanië zelf, daar komt het zo ongeveer op
neer.

>Wat men op gang wilde
>brengen was een demoralisering van de Servische bevolking in haar steun aan
>het regime. Jouw oorzakelijkheid. En de interpretatie van sommigen is nu dat
>alles niet nodig was geweest omdat het volk na de (rassen)oorlog toch wel
>democratisch zou zijn gaan stemmen.

Het ware wellicht beter je eigen opvattingen direct te confronteren met
die van anderen. De manier van discussierenzoals je die hier toepast lijkt
verdacht veel op die van de klassieke foutieve redenering die in het Engels
"straw-man" wordt genoemd: Maar een persiflage van de standpunten
van je vermeende opponent en fik die dan af, en doe vervolgens net alsof
je je opponent hebt afgebrand.

Maar zó simpel is het leven niet hoor!

Met vriendelijke groet,

JH

PS Ik meen een aantal dagen geleden gezegd te hebben dat de intenties
van de Amerikaanse NATO-bevelhebbers wel erg duidelijk werden toen
ze de Britse generaal  Jackson opdroegen de Russen op het vliegveld van
Pristina weg te schieten. (deze weigerde de dienstopdracht overigens
omdat dit ene individu geen zin had in een "derde wereldoorlog").

Hoe past die opdracht in jouw plaatje van ingrijpen in Kosovo vanwege
"etnische zuiveringen"?