Groningen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Feb 27 04:47:28 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Burgers die al in een vroeg stadium
> betrokken  worden bij het beleidsproces. Helaas is dat niet het geval en is
> het referendum nu het enige middel van burgers om een plan tegen te houden
> waar zij niet achter staan.

Dit referendum is/was toch op initiatief van de politiek?!?

Een en ander staat toch ook in schril contrast met de wens om de burger
bij de politiek te betrekken.
De betrokken burger daarbij aan een proces te laten deelnemen dat geen
perspectief biedt lijkt me bij voorbaat een onmogelijk begaanbaar pad.
In mijn opinie dient de politiek dus juist de handen af te houden van
invulling van het instrument referenda. Voor meer betrokkenheid van de
burger is nodig de burger van goede instrumenten te voorzien die ook
recht doen aan de genomen inspanningen.

> Misschien dat er nu eindelijk een begin gemaakt
> zal worden met die vroegtijdige betrokkenheid van burgers.

Aan wie richt je deze oproep?
De politiek, de burger, het ambtelijk apparaat of betrokken
maatschappijen in een planning?

> Je hebt immers
> draagvlak nodig voor een plan.

Die keuze hadden de burgers van Groningen niet. Slechts afwijzen.
Hen is ook geen plan voorgelegd met mogelijkheden tot verandering of
verbetering.

Ze blijken ook niet onwelwillend tegenover zo'n debat te staan, zoals
uit voorafgaande debatten en discussies en de opkomst mag blijken.

Henk Elegeert