Groningen

lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Mon Feb 26 15:57:32 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

knipknipknip

> De mondigheid, ook dom en/of onnozel laat zich niet meten in een
> referendum dat het niveau van een poll niet overstijgt. Mondigheid zou
> kunnen blijken in een participatieproces tijdens het creëren van plannen
> waarin burgers zouden kunnen participeren.
>
> Ik vind het referendum zoals ingezet in deze, een voorbeeld van een
> mislukking en een voorbeeld waarvoor het niet moet worden ingezet. Een
> betere inzet zou zijn geweest of er plannen zouden moeten komen voor de
> binnenstad waarin keuzes gemaakt zouden kunnen worden uit verschillende
> [...]

Hier sla je terecht de politieke kop op de spijker. In Nederland wordt
de tijd verdaan met te bekijken of een referendum goed cq slecht is. En
daar zullen de meningen en belangen van de machthebbers en het stemvee,
speciaal in de longterm, in zijn algemeenheid tegengesteld zijn. Neem
bijvoorbeeld rekeningrijden..
Wat als eerste zou moeten gebeuren is te kijken hoe referenda PRECIES in
bijvoorbeeld Amerika, Oostenrijk, Zwitserland in elkaar steken. Niet
simpel naar het aantal stemmen kijken maar naar wat soort voorlichting
aanwezig dient te zijn voor de kiezer om een weloverwogen besluit te
(kunnen)nemen.
In California wordt er (wel van te voren) een boekje verstrekt waarin
elke 'proposition', en er zijn er soms meer dan 20.., wordt toegelicht
door een voor- en een tegenstander van een bepaald plan met de voor- en
nadelen daarvan.
Dat moet gebeuren met een vastgesteld aantal woorden voor beide kanten,
met goedkeuring van de tekst aan beide kanten.
Dus elke kiezer heeft dezelfde informatie om zijn besluit op te baseren.
Het argument dat er domme en intelligente stemmers zijn, geldt in het
kwadraat voor de meeste politicians vanwege hun eigenbelang...  De
beslissing genomen door het stemvee is niet beter of slechter dan die
genomen door de politiek..

Misschien is het Zwitserse/Oostenrijkse of Scandinavische model beter,
in ieder geval was het Groningse niet veel meer dan een opiniepoll en
zo'n "referendum" bewijst precies wat de tegenstanders zo graag aan
willen tonen..
Waarom moet in nederland het referendum wiel weer opnieuw uitgevonden
worden???
Stay focussed

Dubitandum Est
Lenny"