Groningen/referendum

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Sun Feb 25 08:55:45 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Henk Elegeert <HmjE at home.nl>
De opzet van het referendum vind ik wel beperkt. Een keuze voor of tegen
een> > voorstel van een gemeentebestuur, is al een slechte keuze, haast
chantage.> > IPV zou je moeten kunnen kiezen tussen 3-5 alternatieve plannen
waarbij in> > ieder geval het probleem aangepakt gaat worden, en er een
besluit genomen> > wordt. Nu laat het gemeentebestuur de ruimte open om
straks een alternatief> > plan door te drukken wat in grote lijnen toch
overeenkomt met het oude. Het> > laat de burgers niets werkelijk kiezen...

>Precies ook een van de redenen, Remco waarom ik niets zie in een
>dergelijke invulling van het referendum.
>Niets staat Wallage in de weg te zeggen dat het referendum niet of
>verkeerd functioneert.
>Hij vergeet daarbij te melden dat *hij* het was die het middel heeft
>ingezet in *deze* situatie.
>Je zou dus met evenveel recht kunnen zeggen "kijk hoe een regent een
>middel als het referendum ge/misbruikt"
Remko: dit is waar, met de kanttekening dat de bevolking de bedoeling van de
regent in deze tenminste draagvlak kan geven, legitimeren dus. Wellicht iets
als twee keer min is plus, of twee kwaden maken nog geen goed, afhankelijk
van je positie.

>Hoorde hem (Wallage) allerlei wazige voorbeelden geven van hoe dit de
>democratie dient en hoe de burger en de politiek weer dichter tot elkaar
>waren gekomen.
>Hij vergeet dan weer te vertellen dat hij dus kennelijk niet zelf
>instaat is om die communicatie met de burger aan te gaan en daar een
>middel als het referendum voor nodig heeft.
Remko: Ook dit is juist geconstateert, met opnieuw dezelfde opmerking als
boven, dat de uitkomst daarvan dan tenminste de burgerlijke legitimering is.