Gedwongen opname verslaafden

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Feb 22 22:17:49 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cor van Kruchten schreef:

> De PvdA-fractie in de Tweede Kamer heeft een wijziging voorgesteld van de
> wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ). Het moet
> eenvoudiger worden om mensen met psychiatrische problemen gedwongen op te
> nemen voor een korte observatieperiode.................<knip>

Heel moeilijk probleem.
Natuurlijk uit den boze om mensen gedwongen op te nemen i.v.m. openbare
orde.
Maar de mogelijkheid tot gedwongen opname moet toch makkelijker worden dan
nu het geval is.
Ik denk aan die gevallen waarbij de "patiënt" niet wil, maar het leven van
zijn familie (of buurt) tot een hel wordt, of waarbij voor hun levens moet
worden gevreesd.
Een groep medici zou de wil van de "patiënt" moeten kunnen overrulen
(anglicisme, sorry, hè alweer).
Ik heb wel eens van gevallen gehoord dat de "patiënt" hier later erg
dankbaar voor was.

Ik ben helemaal geen deskundige op dit gebied.
Bij mij leeft toch wel ergens in mijn achterhoofd het idee van:
"Je gaat gezond een psychiatrische inrichting in en je wordt er knettergek
gemaakt en komt er nooit meer uit".
Hoe zou dat idee er gekomen zijn?
Door de vele nare verhalen en gevallen waar je van hoort.
Er moeten dus wel waarborgen zijn.

Glenn Mellonius
Haarlem.