Minister Stumblebum

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Thu Feb 22 20:24:28 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Mark van Barschot" <m.vbarschot at worldonline.nl>
>Mark: Maak je geen zorgen Remko, ook ironie is onderdeel van de
>rhetoriek,>al is de ironie in mijn excuus je kennelijk ontgaan. Ter
>verduidelijking dan
Remko: ik moet toegeven de ironie miste zijn uitwerking... ik zal me er geen
zorgen over maken.

> [...]
>een dom iemand niet minder recht van oordeel en opinie dan jij
>bijvoorbeeld...
>Daarmee deed jij rhetorisch twee dingen:
>1. Je verdraait de strekking mijn woorden iets, van "niet nadenken (heb
>je>zelf in de hand, mag ik verwijten)  naar dom (kun je niets aan doen, mag
>ik>niet verwijten). Daarmee plaats je me handig in de politiek incorrecte
>hoek,>waarna jij de sympathie van de lezer makkelijker naar je toe kunt
>trekken.>2. Je impliceert dat jij degene bent die dom is, een naar ik
>aanneem>onbedoeld bij-effect van je rhetorisch trucje, dat daardoor wel

Remko: niet nadenken en niet kunnen nadenken impliceert elkaar eenzijdig.
Jou eerste opmerking hierover was een enkel en directe weerlegging van mijn
oorspronkelijke argument, daaruit maakte ik op dat het een verwijt betrof,
aangezien ik inderdaad aannam dat je mijn domheid uit onmacht mij niet voor
de voeten zou werpen???
Misschien ook wel, in dat geval vergiste ik me.

>Door mijn excuus aan jou persoonlijk te maken, en niet aan "iemand die
>dom>is", kon ik je er bovendien subtiel op wijzen dat je met rhetorische
>trucje>jezelf bombardeert to "iemand die dom is".

Remko: inderdaad heb ik meer sympathie met onwetendheid dan met de waan van
intelligentie. Om meer dan een reden, ik een slecht rechter van mijn eigen
persoonlijkheid ben, en omdat ik bovendien een onmetelijkheid aan
onwetendheid zelfs in mijzelf vind, die onmetelijk groter is dan mijn
intelligentie.

>Ironie als rhetorisch wapen heeft één groot nadeel. Het wil mensen nog wel
>eens ontgaan, vooral wanneer het gezegde niet kan worden ondersteund met
>lichaamstaal en intonatie. Zoals ook nu kennelijk. Hetgeen me er maar weer
>eens op wijst dat ironie op schrift nooit al te subtiel mag zijn.

Remko : mee eens, hoewel je je datzelf niet moet verwijten/.

>Nog ff snel over de inhoud van je reactie:

Remko: oeps dat ging me te snel...