Voor rokers geen pil

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Feb 22 08:41:21 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

To: Henk Elegeert <HmjE at home.nl>
From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
Subject: Re: Els Borst (VWS) over roken (Fwd: SP Poster #73 )
Cc: D66 at surfnet.nl
Date: Wed, 21 Feb 2001 23:58:28 +0100 (CET)

Beste Henk,

De kwintessens van jouw betoog is dat jij verslaving wilt isoleren als een
apart gedrag dat dan ook een aparte (preventieve) medicatie nodig heeft of
zou hebben.

Wat Borst probeert te zeggen is eigenlijk dat dit uitgangspunt vals is. Wat
is namelijk verslaving? Als het (nog) niet schadelijk is, of als het al als
uiterlijk fenomeen reeds schadelijk is geworden? En verder bestaat er ook
geen universele norm voor fysieke schade of verslaving. Die is per cultuur
en per tijdsperiode verschillend. Elke suggestie van objectiviteit in deze
is uit den boze, zelfs de biomedische criteria wanneer schade zichtbaar is,
staan niet vast (liet ik me ooit examineren bij fysische antropologie).
Verder is medicatie, zijn de cirteria en attitudes voor medicijnverstrekking
zelfs binnen de EU een chaos: extreem veel in de UK en Frankrijk, relatief
weinig in NL.

Kortom, wat jij als logische mogelijkheid ziet, inventariseren van
verslaving en vervolgens medicatieve normen vaststellen is een 19e eeuwse,
positivistische activiteit. Wetenschappelijk een zandkasteel. Borst heeft
gewoon gelijk als zij een situationele keuze maakt: wat voor de Nederlandse
arts niet zichtbaar is als kwaal krijgt geen pil. Niks mis mee, helder.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 10:50 21-02-01 +0100, you wrote:
> [...]
>cholesterol?
>
>Het is een verschuiving of afwentelen van het probleem, van "collectief
>betalen" naar een andere vorm van collectief betalen, maar met
>dramatische gevolgen voor de verslaafde en diens naasten.
>
>Ik heb elders in de discussie ook aangegeven dat ik eerst alle
>verslavingen wel eens op een rijtje zou willen zien, om te kunnen
>vaststellen dat er andere verslavingen zijn waar we veel meer aan uit
>geven, dan je op grond van ratio zou moeten doen. Je zult versteld
>staan.

>Heb ik gedaan, Henk en ben het niet eens met Borst.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66