Minister Stumblebum

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Wed Feb 21 20:27:14 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Mark van Barschot" <m.vbarschot at worldonline.nl>
>(knippperdeknip terug)

>wij

Mark:>Klinkt niet zo onredelijk, zolang je geen moeite doet om even na te
denken.
>Grote probleem in deze discussie is het hellende vlak waarop je je begeeft.
>Waar ligt de grens?
Remko: dit valt ons allemaal te verwijten Mark, of niemand. Bovendien heeft
een dom iemand niet minder recht van oordeel en opinie dan jij
bijvoorbeeld...
Er ligt wel degelijk een grotere redelijkheid in Borst haar redenatie dan in
de voorbeelden die jij schetst, al zijn ze goed vor het duidelijk maken van
die grens: De grens ligt in het alternatief dat geboden wordt.
Roken veroorzaakt immers hoger cholesterol. Het goedkoopste medicijn
hiertegen is stoppen met roken. Dat is het alternatief. Vandaar noem ik ook
uitdrukkelijk de bereidheid van de overheid om het afkicken te vergoeden, de
redelijkheid schuilt hem dus in het genezen, voorkomen waar mogelijk, en het
alternatief.
Het AIDS voorbeeld is altijd leuk maar ook heel demagogisch aangezien er
hier geen alternatief bestaat. Voor zover dat wel bestaat ben ik daar
indewrdaad voorstander: ipv 30.000 dollar voor AIDS medicijn, vind ik
inderdaad dat de overheid het alternatief van 350 dollar bneschikbaar moet
maken.

>Remko zegt:
>Of men laat zich behandelen
>
>Mark zegt:
>Of men verhuist, of men betaald die dijken en de overstromingsschade zelf.
>Volgens mij ligt hier toch wel enige redelijkheid in.

RemkoL Inderdaad Mark, in een samenleving waarin individuen vrij zijn en
verantwoordelijk, betekent het dat ze doorgaans de gevolgen van hun eigen
handelen zelf moeten dragen of voorzien.
In het geval van de overstromingen bijvoorbeeld hebben we het vaak over
mensen die willens en wetens, of hadden kunnen wetens, in de uiterwaarden
zijn gaan wonen, omdat ze daar lekker goedkoop konden wonen.
Dat is prima, maar men moet dan de mogelijke gevaren van overstromingen
onderkennen. We kunnen niet met zijn allen verantwoordelijk gehouden worden
voor de onverantwoordelijkheden, of de risico's die anderen bereid zijn te
nemen. Immers als het goed uitpakt zeggen we ook niet, en nu extra inleveren
Mr. Uiterwaard.