Minister Stumblebum

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Wed Feb 21 18:57:24 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Lenny <LBruce at footprinting.com>
>Remko de Knikker wrote:

>En alcohol, en dope, en luchtvervuiling en verkeer en en
Remko: inderdaad (ik ben voor hoge accijns op alcohol,dope, energie,en
verkeer), maar we hadden het nu over het roken.

>Maar daar gaat Mevr. Borst haar voorstel niet over!!
Remko: Borst's voorstel heeft een doel, nl: het terugdringen van de
schadelijke gevolgen van roken, mn op de gezondheid. Eerder genoemde
maatregelen zijn daar onderdeel van: het voorkomen van schade op derden in
casu. Je begon zelf met het boekhouden, mijn voorstel was erop gericht,
aanvullend inderdaad, om in DAT geval dan ook alle kosten mee te
berekenen!!!

Daarnaast is gezondheid natuurlijk gewoon niet in geld uit te drukken, en

>Daar gaat haar voorstel OOK niet over.
>Roken is ECHT een slechte verslaving voor iedereen..
>Haar voorstel gaat over het ontzeggen van medische verzorging aan Rook
>verslaafden, en het verhogen van de belastingen.
>En daar gaat jouw commentaar NIET over
Remko: pardon, ik probeerde te verwijzen naar de resultaten in staten in
USA, Zweden oa, waar er wel resultaat geboekt is. Bij een verhoging van 10%
accijns geloof ik, is er 5% vermindering onder jongeren.
Het is toch absurd dat mensen DOOR roken hoger cholestorel krijgen, en wij
dan betalen voor medicijnen TEGEN dat effect. Of men laat zich behandelen
tegen de verslaving of men betaalty de kwaal zelf. Volgens mij ligt hier
toch wel enige redelijkheid in.

>Ter verduidelijking (een deel) van mijn originele 'posting' die hier
>niet meer te vinden was:
>"Minister Borst probeert de wachtlijsten en andere tekortkomingen in de
>gezondheidszorg, te verbloemen...
>De aandacht afleiden van het werkelijke probleem, door De Roker en Het
>Verstrekken van medicijnen van elkaar afhankelijk te maken...
Remko: er is wel een verband overigens tussen roken en ziekte... in het
geval dat de zieke medicijnen verlangt, dus bijvvoorbeeld cholestorel
verlagende middelen, is er ook daartussen een verband.

>Afgezien van alles, zal de door haar voorgestelde belastingverhoging
>op tabak niemand minder doen roken, en kan ze in ieder geval (voor mij)
>haar bestuurlijke onkunde niet op deze manier verdoezelen.
Remko: Dat verband is er in Zweden bijvoorbeeld dus OOK WEL, onder
voorwaarde van een brede aanpak.