Grens neolib dogma bereikt? (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Feb 20 20:36:46 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Ik heb niet gelijk gereageerd op het antwoord van Bert Bakker omdat ik
slechts een persoonlijke mail had gekregen, de copie naar de openbare lijst
ontbrak. En dan gebiedt de netetiquette dat je zwijgt voor het openbare
forum. Menigmaal krijg ik zo'n persoonlijke reactie van een D66-politicus
die dan bij mij gelijk in het archief gaat, omdat ik onnodige onderonsjes
wil mijden.

Uit de (instemmende) reactie van een lijster begrijp ik dat Bakker's
antwoord wel degelijk openbaar was, dus mail ik toch maar, voor een dupliek.

1. Bert Bakker gaat niet in op het feit dat het verkiezingsprogram 1998-2002
van D66 niets zegt over privatisering van stroomnetwerken. Het is dan een
'vrije kwestie'. Een bij zoiets hoort argumentatie. Die mis ik. De
vervreemding van een collectief goed, notabene een natuurlijk monopolie, is
een ernstige zaak. Zelfs de EU heeft bezwaren geuit, als ik NRC en DT goed
volg. Dus vraag ik me nog steeds af waarom D66 deze krankzinnigheid
voortzet! Waarom steunen we de piratenfilosofie van de VVD?

2. Bert Bakker stelt dat hij al eerder kritisch stond tegenover veiling van
FM-frequenties maar uit tactische overwegingen ('met schone handen krijg je
later minder makkelijk toch je gelijk') heeft gewacht tot een 'nee' op het
laatste moment. Ja ja, zo ken ik er meer - het is een conventionele
redenering om je terugtocht te dekken. Niets minder. Maar, beste Bert, het
gaat wel om een anti-liberale maatregel die past in het piraten-gedrag van
de VVD. En je bent al zo lang bezig met de omroeppolitiek sinds
Wolfensperger is vertrokken en jij de vrijheid kreeg om een en ander recht
te zetten...
Kortom, het argument 'tactiek' klinkt ongeloofwaardig. Maar goed, houdt nu
het anti-veilingstandpunt vol. En sterkte.

Nu nog jullie fractiepunt rond de stroomnetten uit de piratensfeer halen!
Nog meer sterkte.

Henk Vreekamp, Utrecht