Els Borst (VWS) over roken (Fwd: SP Poster #73 )

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Feb 20 11:47:38 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schrijft:

[...]
> Ik ben het met Kant eens dat het een bedenkelijke weg is.

Dat vond ik eerst ook, maar ik begreep uit Borst's uitleg in Buitenhof
dat de voorstelling die de SP hier (om politieke redenen) van haar
voorstel geeft nogal vertekent. Volgens Borst blijft iedereen die
eenmaal ziek is geworden recht houden op vergoeding van alle medicatie.
Waar het in het voorstel om gaat is juist preventieve medicatie. Als je
cholesterolgehalte te hoog is ben je nog niet ziek, je loopt alleen een
verhoogd risico om het te worden. Preventieve maatregelen zijn dan
verstandig. Daarvoor staan verschillende wegen open, zoals bijvoorbeeld
het slikken van cholesterolverlagende medicijnen, maar ook stoppen met
roken.

Het lijkt mij helemaal niet onterecht dat niet-medische preventie, zoals
stoppen met roken en meer bewegen, dan de voorkeur heeft - en ook dat je
aan het verstrekken van preventieve medicijnen de voorwaarde verbindt
dat die andere wegen ook bewandeld worden.

Cholesterolverlagers slikken en tegelijk doorgaan met roken is dweilen
met de kraan open. Daar hoeft de gemeenschap niet voor op te draaien.

/Herman