oorlog en vrede

Erol Hofmans erol.hofmans at EUROPE.COM
Sun Feb 18 16:18:14 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>De VS en GB hebben besloten dat ze buiten alle VN resoluties om
>en zonder enig overleg met NATO-partners aan de andere kant van
>de wereld heer en meester te spelen. Hoeveel is er veranderd na
>honderden jaren kolonialisme en imperialisme, en wat stelt de
>VN, internationale rechtsorde en dat soort mooie termen??? holle
>phrases??

Remko, je hebt groot gelijk. Ik vrees dat deze aktie tegen Irak de eerste van vele verrassingen van de nieuwe Amerikaanse president is wat betreft zijn buitenlands beleid. Het lijkt erop dat voor het Bush team de tijd stil heeft gestaan tijdens de Clinton-jaren en zij nog steeds in 1991 leven. Ik zag een interview met de Britse M Buitenlandse Zaken, hij voelde zich nogal ongemakkelijk zo leek het. Misschien dat het zelfs voor hem als een verrassing kwam... Vooral de wijsheid in de timing van de actie valt ernstig te betwijfelen, met de huidige spanningen rond Israël.
Verrassingsacties, met of zonder legitimiteit, tasten de zekerheid en het vertrouwen tussen bondgenoten aan als deze niet op tijd of effectief worden ingelicht. Zeker nu in EU verband een samenwerkingsverdrag met GB bestaat, ondertekend in St.Malo.

>Misschien moeten we onze oogkleppen maar eens afnemen nu, en
>naar reele alternatieven te zoeken???? of is dat weer een domme
>opmerking????

Zie
http://www.osce.org/news/in_focus/solana_in_focus.php3

Erol Hofmans.