preventief fouilleren

Scheltema O. O.Scheltema at TK.PARLEMENT.NL
Wed Feb 14 17:43:50 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Graag wil ik reageren op de e-mail van Marc-Alexander Fluks over het
initiatief wetsvoorstel van het CDA-Tweede Kamerlid Van de Camp inzake
bestrijding wapengeweld (preventief fouilleren). Ik maak uit zijn e-mail op
dat er bij sommige mensen de indruk bestaat dat D66 het invoeren van
preventief fouilleren zou toejuichen. Deze indruk is onjuist.

In het plenaire debat dat gister in de Kamer is gevoerd over dit
initiatiefwetsvoorstel heb ik namens de D66 -fractie gezegd grote moeite te
hebben met bevoegdheden van de politie om mensen preventief te fouilleren.
Ik kan me voorstellen dat in bepaalde gevallen preventief fouilleren kan
helpen de veiligheid te verhogen, maar de D66-fractie wil dit preventief
fouilleren alleen onder strenge voorwaarden toestaan. Zo zal wat betreft de
D66-fractie de betreffende gemeenteraad zich moeten uitspreken over zowel
het gebied waar de noodmaatregel van kracht wordt, als over de termijn die
de maatregel geldt. Ik denk dat de termijn die zo'n maatregel kan gelden
eerder een paar uur dan een paar dagen mag duren. Ook heb ik uitgesproken
dat wat de D66-fractie betreft de Officier van Justitie een rol moet krijgen
in het geven van toestemming voor zo'n fouilleringsactie.

Concluderend: als het aan de D66 Tweede Kamerfractie ligt, zal alleen in
zeer grote uitzonderingsgevallen waarin een specifieke situatie daartoe
aanleiding geeft de politie onder strikte voorwaarden mogen overgaan tot
preventief fouilleren.

Aanstaande donderdag (17.30 uur) zal de Kamer het debat over dit
initiatiefwetsvoorstel hervatten.

Met vriendelijke groet,

Olga Scheltema