Wapengekletter: preventief fouilleren

Wed Feb 14 09:49:55 CET 2001

 Na aanleiding van de mini-diskussie op deze lijst over het wapenbezit,
 is het wel aardig om op te merken dat het, als het aan het CDA en
 paars ligt, er binnenkort 'preventief gefouilleerd' gaat worden. Het
 wordt dus allemaal nog erger dan ik van de week op deze lijst opmerkte.
 Niet de oorzaak van het geweld wegnemen maar domweg een fascistische
 maatregel willen invoeren.

 In de bijlage de laatste stand van zaken (brief van de Camp aan zijn
 collega-kamerleden), hieronder wat citaatjes in ascii daar waar het
 gaat om de opstelling van D66...

 Citaat 1:
>De leden van de D66-fractie vragen in hoeverre de met dit wetsvoorstel
>gecreeerde bevoegdheid de onveiligheidsgevoelens bij burgers kan
>wegnemen. Zij vrezen dat dit doel alleen zal kunnen worden bereikt
>door gebieden permanent als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen.

 Citaat 2 (inclusief taalfout):
>De leden van de fracties van D66 en SP vragen hoe preventief fouilleren
>en het preventief onderzoeken van vervoermiddelen het gebruik van
>wapens kunnen voorkomen.
        ^^^^^^
          ??

 Citaat 3:
>De leden van de fractie van D66 vragen ook naar de verhouding
>tussen deze wet en de artikelen 175 en 176 van de Gemeentewet.
>Op basis van  artikel 175 Gemeentewet kan de burgemeester
>noodbevelen geven om onder meer ernstige wanordelijkheden te
>voorkomen.

 Citaat 4:
>De leden van de fractie van D66 vragen om een nadere beschouwing
>over de verwachte effectiviteit van de voorgestelde bevoegdheidsuitbreiding
>en de mate waarin hierdoor de vrijheidsrechten van burgers in het geding
>komen.

 Citaat 5:
>Het is de leden van de D66-fractie niet geheel duidelijk waarom de
>uitbreiding van de bevoegdheden in de Wet wapens en munitie nodig
>is, nu op grond van de huidige wet een onderzoek aan de kleding
>mogelijk is indien sprake is van ernstige bezwaren ter zake van
>overtreding van de Wet wapens en munitie.

 Citaat 6:
>Ook de vrees van de leden van de fractie van D66 dat deze wet de moge-
>lijkheid zou openen om vrijwel altijd te fouilleren kan ik wegnemen. De
>mogelijkheid wordt weliswaar belangrijk uitgebreid, maar het grote
>verschil met preventief fouilleren zoals voorgesteld in het nieuwe artikel
>151b is dat er een directe aanleiding moet bestaan in een overtreding van
>de wapenwetgeving.

 Klinkt allemaal tamelijk weerzinwekkend, lijkt me.

 Marc Fluks, Amsterdam

 PS: Het hele stuk in ascii verkrijgt men door de URL van het onderstaande
     pdf-file te sturen naar pdf2txt at adobe.com