Legaal wapenbezit

Mon Feb 12 09:21:21 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Remko de Knikker <remkodeknikker at hotmail.com>:
>Ik wil nogmaals pleiten om het bezit van wapens verder aan banden te leggen.
>Het mogelijk maken om prive personen legaal schietwapens te bezitten is
>achterlijk.

 Dat mag dan wellicht zo zijn, feit is natuurlijk dat de veramerikanisering
 van de maatschappij dergelijke zaken nu eenmaal met zich meebrengt. Of men
 is tegen een dergelijke verloedering of men accepteert haar. En wapenbezit
 maakt nu eenmaal deel uit van de zo bewonderde hamburgercultuur.

 Het komt mij voor dat de mensen, die het meest protesteren tegen wapenbezit
 (ik richt m'n pijlen niet op jou, Remko, maar veralgemeniseer) nu juist
 degenen zijn die de veramerikaniserening (24uurs-economie, slopen van het
 solidariteitsbeginsel en de toegang tot goed onderwijs en gezondheidszorg)
 een warm hart toedragen.

 Gegeven de richting waarin onze maatschappij zich beweegt, is prolifera-
 tie van het wapenbezit (of dat laatste nu legaal is en wenselijk geacht
 wordt of niet) onafwendbaar. De burger moet zich immers kunnen verweren
 tegen zijn medeburgers nu niemand meer voor elkaar opkomt, hoe dwaas dat
 ook is.

 Als men wapenbezit wil voorkomen, dan dient de noodzaak om zich te moeten
 kunnen beschermen, te worden weggenomen. Dat zie ik er dus eerlijk gezegd
 niet van komen. Integendeel, het gaat juist de andere kant op.

 Het lijkt een beetje op de drugsproblematiek: het verbieden van drugs
 creeert die misdaad die men juist middels een drugsverbod poogt te voor-
 komen. Evenzo brengt het onttakelen van sociale structuren juist dat
 (zinvol, niet zinloos !) geweld voort, dat men met het afbreken poogt te
 voorkomen. Individuen zijn nu eenmaal niet gelukkig als er geen maatschap-
 pij meer is waarin men individu kan zijn. Zo simpel liggen die zaken nu
 eenmaal.