Tobintax volgens Belgie

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Feb 6 14:06:38 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Uit een aantal links over de Tobin-tax (zie hieronder) blijkt dat de nadruk
sterk wordt gelegd op het indammen van schadelijke valutaspeculaties.
Daarbij gaan alle door mij gevonden resoluties of voorstellen ervan uit dat
de tax aan de VN te goede zal (moeten) komen. En dan hebben we het over een
bedrag van tussen de 150 en 130 miljard US dollars per jaar. Dat lijkt mij
een ongewenst groot bedrag dat via de VN verdeeld moet worden voor de aanpak
van milieu- en armoedeproblemen (ongewenst hoog vanwege argumentatie uit
mijn vorige mails). Daarnaast vind ik dat de gelden die vrijgemaakt worden
voor het 'oplossen' van wereldwijde milieu- en armoedeproblemen nooit
afhankelijk mogen worden gesteld van valutaspeculatieinkomsten.

Het lijkt me dus verstandig de twee doelstellingen die nu door elkaar lopen
los te koppelen. De Tobin-tax gelden kunnen dan bijvoorbeeld rechtstreeks
ten goede komen aan de landen behorende bij de valuta's waar de betreffende
transactie tussen plaatsvindt. En dus niet ten goede komen aan de VN.

De aanpassing van Spahn (o.a. genoemd in de mail van Boris) lijkt me ook een
hele verbetering. Juist omdat de 'tax' dan specifiek wordt verhoogd voor de
transacties die als meest schadelijk worden beschouwd. In alle andere
gevallen kan de 'tax' wellicht op 0% worden gesteld.

Het woord 'tax' wekt natuurlijk wel de indruk dat het om het verwerven van
gelden voor een bepaald doel gaat. Als we dus die doelstelling laten vallen,
lijkt het me ook beter te spreken over een 'heffing', in dit geval om
valutaspeculatie tegen te gaan.

Groeten,
Mark.

------------

Een paar links op een homepage over de tobin-tax
(http://www.ceedweb.org/iirp/)

On March 23, 1999, the Canadian House of Commons in Ottawa passed Motion
M-239 by a vote of 164 to 83:

Hieruit:
'With global foreign exchange revenues over $1.3 trillion per day, estimated
revenue from the Tobin Tax is in the range of $150 to $300 billion per year.
By comparison, the U.N. estimate of funding required for universal access to
basic social services (ending poverty) is $40 billion per year.'

US congres resolution (April, 2000):
http://www.ceedweb.org/iirp/ushouseres.htm

En uit de mail van Boris (persbericht VU-ID21):

Mark Giebels
Mail: mark at giebels.org